”Wooow. Får hun det sidste is?”

Et par hundeøjne kigger over mod en isvaffel, der bliver langet over isdisken. Øjnene tilhører en af drengene fra 2.B. fra Grydemoseskolen i Espergærde, der denne dag er på besøg på Kollerødgaard i Nordsjælland.

Først på dagen så børnene køerne og lærte om mælkeproduktion, men nu er højdepunktet oprundet. Det er tid til at smage på den gårdis, som Gitte og Carsten Vestergaard laver på Kollerødgaard med mælk fra egne køer.

Andet rigtige driftsår

Isvarianterne, som børnene får lov at vælge imellem, er tilsat friske, ufortyndede råvarer som jordbær, hindbær og honning, men også pistacie, koldskål og risalamande. Det er ikke kun 2.B, der er begejstrede for varerne. Mange andre danskere er også ved at få smag for frisklavet gårdis.

”I år er vores andet rigtige driftsår, siden vi begyndte for tre år siden, så jeg synes, vi kan kalde det en succes,” siger Gitte Vestergaard, medindehaver af Kollerødgaard.

”Folk er simpelthen så positive og nysgerrige. Her den anden dag var der en restauration, der spurgte mig, om ikke vi kunne lave en frisk is med oreos,” supplerer Gitte Vestergaard.

Voksende marked for is i Europa

Kollerødgård er en del af en større trend, der folder sig ud i Danmark, men også i Europa i øjeblikket: Der er kommet et marked for gårdis, hvor forbrugere selv tager ud til gården for at købe frisk is.

I Holland skabte et firma ved navn Ice Delite for 20 år siden firmaet Bondegårdsis. Det foregår ved at gårde kan købe konceptet fra det hollandske firma mod at få alt udstyr til at lave gårdis-produktion. Lige fra pasteuriseringsmaskine over stand til løbende rådgivning.

Kom til Danmark i 2008

I 2008 kom konceptet for første gang til Danmark. Et par år senere var der 10 gårde, som havde købt konceptet, heriblandt steder som Møn Is og Frydendal Ismejeri.

Hos Frydendal Ismejeri oplever de også succes. Bare i år er der kommet fem nye forhandlere til, som fremover også skal sælge gårdisen. Blandt andet Føtex i Sønderborg.

"Vi får dagligt meget positive tilbagemeldinger. De fleste besøgende takker for den bedste is, de nogensinde har smagt, og det har også ført til en del stamkunder," siger Peter Philipsen fra Frydendal Ismejeri.

Flere isgårde på vej

Selv om antallet af ismejerier i Danmark ikke er vokset de senere år, mærker Ice Delite nu en voksende efterspørgsel.

”Vi modtager løbende henvendelser fra danske gårde, og der er ved at komme nogle flere danske gårde til i øjeblikket. Det passer meget godt med, at vi mærker en stigende efterspørgsel i Europa for tiden,” siger Anna Näslund, Skandinaviensansvarlig i Ice Delite.

Hjælper til mere stabil indtjening

Hun ser en tendens til, at bondegårdsis kan hjælpe gårdene til en mere stabil indtjening.

”Når vi taler bondegårdsis, er gårdene ikke så påvirkede af de svingende mælkepriser, fordi de er uafhængige og sælger produktet direkte til forbrugeren. Hertil kommer vores assistance, hvor de kan få rådgivning om alt fra salg til produktion,” siger Anna Näslund.

Opsagde deltidsstilling

Kollerødgård is overvejede at købe det hollandske koncept, men besluttede sig i stedet for at lave det selv. Gitte Vestergaard havde oprindeligt en deltidsstilling væk fra gården som pædagog, men den stilling har hun opsagt til fordel for skoleklassebesøg og generel drift af ismejeriet.

”Efterspørgslen er vokset løbende. I sommer holdt vi åben hele ugen, fordi der var kunder nok til det, mens det sidste sommer kun var nogle af ugens dage. Generelt har vi jo ikke nogen faste åbningstider i løbet af året, men det kan være, vi skal til at indføre det,” siger Gitte Vestergaard.

Gode råvarer er nøglen

Gitte Vestergaard er ikke i tvivl om, hvad den vigtigste grund er til den voksende popularitet.

”Det handler om at putte de gode, friske råvarer i,” forklarer Gitte Vestergaard, mens hun står bag ismontren og serverer den ene isvaffel efter den anden til børnene.

”Når vi har en jordbæris med 37 pct. jordbær er det udelukkende jordbær, og hvis vi serverer pistacieis er knust pistacienød. Det kan man tydeligt smage.”

LÆS OGSÅ Frisktappet gårdmælk hitter hos forbrugerne

 


Tagget med Forbrug, Landbrug, Mejeri