Mælk, mel, æg og gryn har i flere år ligget i toppen i danskernes økologi-forbrug.

I de senere år har en ny spiller, den økologiske øl, sneget sig på banen, og selvom øko-øllen langt fra kan konkurrere med dagligvarerne, er der fra bryggeribranchen store forhåbninger til udviklingen på markedet.

”Økologi er trendy, og samtidig bliver der solgt flere og flere øko-øl,” siger Bryggeriforeningens Kommunikationschef Per Sten Nielsen.

Modent marked for øko-øl

Per Sten Nielsen forklarer, at det ikke er nyt, at der bliver produceret økologiske øl, men det har taget længere tid at få opmærksomhed om produktet, end det har gjort for de traditionelle landbrugsvarer:

Coop siger, at 2,5 pct. af deres samlede øl-salg er økologisk.

Per Sten Nielsen, Bryggeriforeningen

”Mange køber økologi af hensyn til deres børn, der skal have sund kost, og der er øl jo ikke det første, man tænker på – derfor er øl først kommet med nu.”

Alt peger på, at forbrugerne er klar til at tage den økologiske øl til sig.

”Markedet er modnet nu. Coop siger, at 2,5 pct. af deres samlede øl-salg er økologisk, og de regner med, at ti pct. vil være økologisk inden for få år,” siger Per Sten Nielsen.

Helt konkret har det medført, at ikke kun de mindre bryggerier tør brygge øko-øl, også de større bryggerier som Carlsberg og Royal Unibrew har nu økologiske øl i sortimentet. Det medfører et langt større flow af øko-øl til detailhandlen.

LÆS OGSÅ
Økologisk øl kan blive det næste hit eksternt link (pol.dk)

Sætter skub i nye smagsvarianter

”De danske bryggerier, som helt eller delvist producerer økologiske øl, efterkommer et stort og stigende ønske hos den moderne forbruger, som lægger vægt på bæredygtighed, autenticitet, lokal forankring og håndværk - alle elementer, som flugter godt med den økologiske tankegang,” siger Christian Andersen, der er medlem af landsbestyrelsen samt formand for øl- og gastronomi-udvalget i forbrugerorganisationen Danske Ølentusiaster.

Organisationen er begejstret for udviklingen, som ifølge Christian Andersen vil sætte skub i produktudviklingen og give forbrugerne nye smagsvarianter.

LÆS OGSÅ Danske bryggerier satser på lokale råvarer

Rent procesmæssigt er der ingen forskel på konventionel og økologisk øl.

Kim Lau Johansen, Den Skandinaviske Bryggerhøjskole

Han understreger, at der dog ikke er nogen påviselig forskel i smagen på konventionelle og økologiske øl - hverken til det bedre eller værre.

Det bekræfter Kim Lau Johansen, der er brygmester og underviser på Den Skandinaviske Bryggerhøjskole i Valby.

”Hovedforskellen er, at den byg, man bruger, er økologisk dyrket - og ligeledes humlen, som man bruger til bitterheden. Rent procesmæssigt er der ingen forskel på konventionel og økologisk øl. Når du har købt råvarerne, er fremstillingen den samme. Der er ingen specielle bryggertricks, der gør sig gældende, fordi øllen er økologisk,” siger Kim Lau Johansen.

Økologisk produktion kan være dyr

Direktør Gitte Gross fra Den Skandinaviske Bryggerhøjskole tror ikke så meget, det er smagsforskel forbrugerne går efter, når de vælger økologisk øl, men miljøhensyn og muligvis en forestilling om at økologi er et sundere valg.

Bryggeriforeningens kommunikationschef, Per Sten Nielsen, fortæller, at de store bryggerier tidligere har holdt sig tilbage, da der er større udgifter forbundet med at producere økologisk. Det skyldes, at konventionelle og økologiske råvarer skal holdes helt adskilt.

”Det er en udfordring, at bryggerierne skal køre med to næsten separate produktlinjer, så rent praktisk er der flere omkostninger forbundet med det,” siger Per Sten Nielsen.

Han understreger, at hvis udviklingen fortsætter, og landbruget ikke følger med, kan det blive vanskeligt at skaffe nok økologisk humle og malt.

LÆS OGSÅ Øl og flæsk truet af klimaforandringer


A/S Thisted Bryghus var det første danske bryggeri, der begyndte at producere økologisk øl. ’Økologisk Thy Pilsner’ kom på markedet i 1995.

Omtrent halvdelen af Bryggeriforeningens øl-producerende medlemmer har i dag økologisk øl i deres produktportefølje. Carlsberg, Royal Unibrew, Bryghuset Svaneke og Bryggeriet Frejdahl under Bryggeriet Vestfyen og Herslev Bryghus lancerede i 2015 nye økologiske øl.

 


Tagget med Bæredygtighed, Fødevareforsyning, Forbrug, Landbrug, Mærkning, Miljø, Økologi, Pesticider, Sundhed, Vækst