Klokken er 17.34. Manden med computertasken over skulderen kigger forvildet ned i kølemontren i håb om at finde inspirationen til aftensmaden her. Bag ham slæber to små børn sig efter hans rullende indkøbskurv plagende efter is i stadigt stigende toneleje. 

Et klassisk eksempel fra dagligdagen, som mange nok kan nikke genkendende til. Og det er måske en af årsagerne til, at et stigende antal danskere i stedet for vælger at klare dagligvareindkøbene i ro og mag på sofaen med tabletten foran sig, når børnene sover trygt og tungt.  

Danskere i dag vant til at handle på nettet

En ny repræsentativ undersøgelse foretaget af Epinion for Irma.dk viser, at hver 10. dansker bruger museknappen og ikke indkøbsnettet, når der skal handles dagligvarer. Og ifølge Jesper Wacherhausen, der er kommerciel direktør i Irma.dk, oplever kæden en stor vækst i antallet af forbrugere, der køber deres dagligvarer på indkøbsportalen.

”Vi har haft en årlig vækstrate på cirka 70-80 procent siden vores site startede op i år 2012. Det er min vurdering, at online handel indenfor alle områder vokser med tocifrede rater. Danskerne bliver mere og mere vant til at handle på nettet. Det breder sig også til dagligvareindkøb oplever vi”, fortæller Jesper Wacherhausen”.

DOKUMENTATION Se undersøgelsen fra Epinion foretaget for Irma.dk.

Børnefamilier er de største brugere

Også Osuma.dk, der er en af de dagligvareportaler, som blev etableret først, oplever fortsat en stor vækstrate. Og det har de, ifølge direktør Steen Trier, gjort siden deres opstart i år 2007.  

”Vi har haft en årlig vækst på 60-70 procent. Og vi ikke gjort noget for at markedsføre os. Det har vi nemlig ikke budget til. Så det er en ret pæn vækst, vi oplever," fortæller Steen Trier og understreger, at børnefamilier klart er den gruppe forbrugere, der gør mest brug af dagligvareindkøb på nettet.

LÆS OGSÅ Børnefamilier bærer vores madkultur

Ketchup-effekt vil komme

På trods af de store vækstrater, viser undersøgelsen også, at langt størstedelen af danskerne foretrækker at købe deres dagligvarer i supermarkedet. 82 procent svarer i undersøgelsen, at de aldrig har aldrig købt dagligvarer på nettet. Og 55 procent svarer, at de heller ikke har tænkt sig at prøve det af. Alligevel mener Steen Trier, at dagligvareindkøb er et marked, der vil blive markant større end i dag.

”Det handler meget om at ændre danskernes indgroede vaner i forhold til dagligvareindkøb. Men jeg er overbevist, om at vi vil opleve en ketchup-effekt, når danskerne for alvor får øjnene op den store tidsbesparelse, der ligger i at handle dagligvarer på nettet”, fortæller Steen Trier.

Og den prognose deler Jesper Wachhausen fra Irma.dk.

”Det her er et marked, der på nuværende tidspunkt blot udgør 1,5 procent af det samlede dagligvaremarked. Og vi vil sandsynligvis også tabe penge på det her de næste par, fordi forbrugerplatformen endnu ikke er stor nok. Men jeg er helt overbevidst om, at danskerne vil få øjnene op for den store convenience, der ligger i at handle sine dagligvarer på nettet”.

Forbrugerne får inspiration i supermarkeder

I undersøgelsen bliver respondenterne adspurgt om årsagen til, at de ikke køber deres dagligvarer på nettet. Her svarer hele 62 procent, at de foretrækker at kunne se og føle produkterne fysisk, før de køber dem. 43 svarer, at de bliver mere inspireret af at handle i en fysisk butik.

Spørger man livstilsekspert Flemming Møldrup, der er medvært i livstilsprogrammet ’Kender du typen’, er det nogle vigtige parametre for, at dagligvareindkøb på nettet ikke er større end tilfældet blandt de danske forbrugere.

LÆS OGSÅ Coop relancerer den klassiske brugsforening

Livsstilsekspert: Markedet vil flade ud

”Det er min oplevelse, at de fysiske supermarkeder er blevet markant bedre til at give os en god indkøbsoplevelse med masser af økologiske og lokale varer. Pris kommer til at fylde stadigt mindre, mens kvalitet kommer til at betyde mere og mere," mener Flemming Møldrup og fortsætter:

”Jeg tror, at de convenience-fordele, der ligger i at handle på dagligvarer på nettet godt blive udfordret af den tidsånd, vi oplever i øjeblikket, hvor der et voksende behov på at være tæt på den fysiske vare. Af samme årsag tror jeg, at markedet for dagligvareindkøb på nettet vil flade ud indenfor en overskuelig fremtid. I hvert fald i de områder, hvor muligheden for dagligvareindkøb på nettet allerede er ved at være old news", fortæller Flemming Møldrup.

LÆS OGSÅ Fremtidens fødevareproducent skal være nærværende

 


Tagget med Forbrug, Vækst