Køledisken er ryddet for hele økologiske kyllinger i Irma City på Nørrebrogade i København.

Prisskiltet på den franske økokylling viser 155 kr. og vidner om en kilopris, der er over dobbelt så dyr som dens konventionelt opdrættede slægtning. Og i Fakta på den anden side af gaden, står de hele økologiske kyllinger fra danske Rose Poultry på række til en kilopris på 95,45 kr. mod sidemandens konventionelle ditto på under det halve af prisen. Men på trods af prisforskellen går det faktisk rigtig godt for salget af økologiske kyllinger, og i dag er økologiske kyllinger blevet en fast del af de fleste supermarkeders varekatalog.

COOP: Salgsandel vokset fra 3 til 7 pct.

Kunderne efterspørger faktisk flere økologiske fjerkræsprodukter, end det er muligt for os at fremskaffe.

Karsten Føgh, Dansk Supermarked

Hos Coop's supermarkeder, Fakta, Superbrugsen, Kvickly og Irma, er salgsandelen vokset fra under 3 procent for tre år siden til næsten 7 procent i dag, og hos Dansk Supermarked, der sælger økologiske kyllinger i Føtex og Bilka, oplever man ligeledes et stigende salg.

For begge detailhandelsvirksomheder gælder det, at de har problemer med at skaffe nok økologiske kyllinger til kunderne.

“Kunderne efterspørger faktisk flere økologiske fjerkræsprodukter, end det er muligt for os at fremskaffe. Vi oplever derfor et stigende salg, hvor udfordringen for os nærmere er, at der ikke er nok økologiske kyllinger på markedet,” skriver indkøbschef for kød og fjerkræ I Dansk Supermarked Karsten Føgh i mail til foodculture.dk.

Den tendens bekræfter Danmarks største kyllingeslagteri, HKScan. De fører brandet Rose Poultry og oplevede en vækst i salget af økokyllinger i 2014 på 32 procent. Slagteriet vil gerne øge produktionen endnu mere, men kyllingeproducenterne kan ikke følge med efterspørgslen, lyder meldingen fra slagteriet.

LÆS OGSÅ
Slagteri vil have flere øko-kyllinger

Lavere priser er væsentlig årsag

En af årsagerne til større salgstal hænger sammen med, at prisen er blevet sænket, mener Thomas Roland, ansvarlighedschef for Coop.

“I dag koster en økokylling typisk 119-129 kroner, hvor den for nogle år siden kostede 139-159 kroner. Det er ikke umuligt, at prisen kan nærme sig 100 kroner for en lille, hel økokylling, men meget længere ned end det, kan jeg næppe se for mig,” siger han.

Den lavere pris hænger sammen med, at der er kommet en større efterspørgsel og dermed mindre spild, at de økologiske kyllingeslagterier er blevet mere effektive og dermed billigere, samt at Coop har sænket deres avance på en række øko-produkter, deriblandt kyllinger, for at opnå “en opadgående spiral” i forbruget, som Thomas Roland formulerer det.

Kvalitet koster

Der er jo ingen, der klynker over prisniveauet for en god Bordeaux-vin, og derfor skal man heller ikke klynke over prisen på en god kylling.

Thomas Roland, Coop

Der kan dog aldrig blive tale om en udligning af priserne mellem økologisk og konventionelt producerede kyllinger. Og da en ny rundspørge foretaget af analyseinstituttet Wilke for mediet FødevareWatch, viser, at ca. 65 procent af de adspurgte ser prisen som den største forhindring for at købe mere økologi, rejser spørgsmålet sig, om salget af økologiske kyllinger snart topper?

På ingen måde, mener Thomas Roland.

“Se på nogle af de varer, hvor vi sælger mest økologi – citroner, havregryn, surmælksprodukter, mel og lignende. Her sælger vi omkring halvtreds procent økologi. Muligvis er halvtreds procent loftet for, hvad økologiske varer kan trække, og de varer der ikke har nået halvtreds procent skyldes, at prisforskellen er stor,” siger han. Derfor skal der gøres et større salgsarbejde med at promovere kvalitetsforskellen på væsentligt dyrere økologiske produkter som kød, mener Thomas Roland.

COOP: Handler det kun om prisforskel?

“Spørgsmålet er, om vi hele tiden skal arbejde for at få den prisforskel ned, eller vi i virkeligheden skal arbejde for at få forbrugeren til at forstå, at man også får en anden form for kvalitet,” lyder det retoriske spørgsmål.

Erfaringen viser, at forbrugeren accepterer prisforskellen på mange andre madprodukter, så hvorfor ikke også kylling.

“Der er jo ingen, der klynker over prisniveauet for en god Bordeaux-vin, og derfor skal man heller ikke klynke over prisen på en god kylling. Vi skal bare arbejde for, at flere og flere har lyst til at betale den pris, det koster at få en god kylling,” siger han.

LÆS OGSÅ Dyre priser sætter stopper for mere øko-salg (eksternt link)

 


Tagget med Dyrevelfærd, Fødevareforsyning, Forbrug, Klima