COOP har fået øjnene op for de såkaldte ’flexitarians’: Forbrugere, der lægger sig mellem vegetarer og kødspisere. Den ene dag kan de finde på at spise røde bøffer - den næste dag linsebøffer.

”Vi vurderer, at der i dag er en lille million ’flexitarians’ i Danmark. Det er dem, der er den nye målgruppe, og som godt kan overtales til engang hver 14. dag at skifte kød ud med ikke-kød,” fortæller kategorichef for COOP’s nye veganer/vegetar-kategori, Claus Kolling.

Han tilføjer:

"Interessen for veganske og vegetariske retter - herunder færdigretter - er vokset inden for det sidste år. Grunden er, at både produkternes tilgængelighed og kvaliteten i Coops butikker er stigende.”

Erstatter pølser og hakkekød

COOP’s butikker - særligt Super Brugsen, Kvickly og Irma - har siden 2015 kraftigt udvidet sortimentet af veganske produkter, såsom:

  • Veganske burgerbøffer, baseret på linser.
  • Veganske pølser, baseret på soyabønner og hvedeprotein.
  • Veganske kødbøller, baseret på soyabønner og hvedeprotein.
  • Veganske falafler, som er baseret på kikærter.
  • Tofu, som er baseret på soyabønner.

”Det hele er friskt. Tidligere var veganske varer typisk frostvarer, der lå i pakker i bunden af en fryser. Nu er det friske varer, der kan holde sig i tre uger. Det er en helt anden kvalitet, vi har i dag – det smager meget bedre,” lover Claus Kolling og fortsætter:

”Og vores sortiment vil helt klart vokse i de kommende år. Men lige nu er der rigtig mange producenter og produkter, vi skal vælge imellem.”

COOP har blandt andet indledt en dialog med Dansk Vegetarforening for at få en fornemmelse for, hvilke produkter der vil sælge bedst.

LÆS OGSÅ Fødevarevalgene der skal redde verden

Stigning på 25-30 procent på ét år

Salget er steget med mellem 25 og 30 procent fra 2014 til 2015.

Michael Christensen, COOP

Men hvordan er det så gået med salget?

COOP’s kategoridirektør Michael Christensen, der har det overordnede ansvar for samtlige af COOP’s tørvare-kategorier fortæller:

”Hvis vi taler om varer, som vi betragter som typiske veganer/vegetar-produkter, så er salget steget med mellem 25 og 30 procent fra 2014 til 2015. Og her tænker jeg på sådan noget som soyadrik, rødbedebøffer, grøntsagsnuggets og falafler.”

COOP kan dog ikke stille med et præcist tal, da produkterne først blev samlet i en egentlig ”veganer/vegetar”-kategori i januar 2016.

LÆS OGSÅ Dansk vegetarforening: Coop mangler en vegetarisk vision

Dansk Supermarked mærker også løftet

I en mail til Foodculture.dk fortæller Mads Rye, indkøbschef hos Dansk Supermarked Group:

”Vi oplever generelt en stigende efterspørgsel på veganervarer. Lige nu oplever vi blandt andet stor efterspørgsel på vores veganske frostvarer, hvor eksempelvis det nyligt lancerede produkt ’Oumph!’ bliver taget rigtig godt imod af kunderne.”

’Oumph!’ er et proteinholdigt soyaprodukt, der kan steges på panden og erstatte kød.

Dansk Supermarkeds presseafdeling oplyser dog, at koncernen er ”midt i en analyseproces, hvorfor det kan være svært at give mere konkrete udmeldinger lige nu”.

I en pressemeddelelse fra december 2015 skriver Dagrofa ligeledes, at Menys udvalg af såkaldte ”fri-for-produkter” – deriblandt veganske produkter – vil vokse.

Vegetarforening: Det er blevet nemmere at være vegetar

Før 2014 var der ganske få produkter i supermarkederne. Nu er der kommer rigtigt mange.

Jacob Kaae Andersen, Dansk Vegetarforening

Hos Dansk Vegetarforening fortæller formanden, Jacob Kaae Andersen:

”Før 2014 var der ganske få produkter i supermarkederne. Nu er der kommer rigtigt mange.”

”Det er alt fra erstatningsprodukter, der minder meget om kød i smag og konsistensen - både på køl og frost – til pasta, der er lavet af bønner. Det gælder også alternativer til mælk: soyadrik, soyayoghurt og yoghurt lavet på havre og risdrik. Der er i det hele taget kommet alle mulige alternativer: pølser, fake ost og så videre,” siger han og tilføjer:

”Danmark har ellers været lidt bag ud i forhold til det boom, andre lande tidligere har oplevet på området, og som især er drevet af folk, der ønsker at holde en kødfri dag om ugen.”

Han peger mod Holland, Tyskland, Sverige, England og USA som lande, der er langt fremme med veganske produkter.

LÆS OGSÅ Quinoa-dyrkning kommer til Danmark

 


Tagget med Fødevareforsyning, Forbrug, Klima