Det er ikke noget lille arrangement, når små som store fødevarevirksomheder hvert andet år mødes i en forstad til Paris til SIAL. Messen, der er verdens største messe for fødevareinnovation, havde i år mere end 155.000 besøgende fra 194 lande.

Lizzie Andersen, der er markedskonsulent i Landbrug & Fødevarer har været med på SIAL de sidste 10 år. Her har hun fulgt de danske fødevarevirksomheder, der var nede for at vise deres produkter frem for interesserede indkøbere.

På det konventionelle område, er der ikke så meget nyt under solen, men i den økologiske afdeling er der mange nye innovative produkter og trends at spotte, rapporterer Lizzie Andersen.

Sundhedstrenden fortsætter

Det er selvfølgelig sundhed, der dominerer de økologiske trends i år. Eller måske lidt ”indbildt sundhed,” som Lizzie Andersen kalder det. Sundhedstrenden handler – ikke overraskende – om at tilføje maden nogle ny egenskaber, eller bytte ingredienser ud med andre typer, der gerne er veganske, lactose, eller glutenfri.

”Der er jo hele listen af light, glutenfri, lactosefri, vegansk, raw og alt det andet. Her er chips næsten uden fedt, wienerbrød med tilsat proteinpulver, og en rawfood pølse uden kød men med pølsekrydderier. Proteiner er også et af de store sundhedshit, der går igen i mange af de nye produkter hernede.”

LÆS OGSÅ Vi bliver sundhedsstressede af grublerier

Emballagen er vigtig

I år er der meget fokus på, hvordan produkterne er pakket ind. Innovative og æstetiske emballager på produkterne får meget fokus fra indkøbere og kunder.
”Det er også en udvikling vi kan se derhjemme, at emballagedesignet er vigtigt, og at fødevarerne gerne må være pakket ind i noget luksuriøst. Så det også kan gå som en fin firma eller værtindegave og pynter på hylderne,” fortæller Lizzie Andersen.

Det nyåbnede danske firma Mät, der producerer madbarer har også tiltrukket opmærksomhed på netop indpakningen af deres måltidsbarer. ”De er meget imponerede over emballagen, og det nordiske look den har,” fortæller medejer af Mät, Sofie Bentzen.

LÆS OGSÅ Vesterhavsosten er på vej til Manhattan

Ikke alkoholiske drikke

En af de tendenser, der er blevet spået vind i sejlene den senere tid, er de ikke-alkoholiske drikke, som lemonader, juice og sobre vine - alle af høj kvalitet. Bryggerivirksomheden Ørbæk, der måske herhjemme er bedst kendt for øllen Fynsk Forår og Naturfrisk sodavandene, havde taget juice og sunde rødbede- og ingefærshots med på SIAL.

Ørbæks direktør Niels Rømer oplevede med lidt overraskelse, at ingefæren ikke er opdaget af mange andre markeder.

”I Danmark er det jo kæmpe stort med ingefær, men det er virkelig en nyhed hernede, selv de tyske opkøbere er overraskede over, at ingefæren er kendt for at være sundt, så der har der været meget stor interesse,” fortæller Niels Rømer, der også har en vin med uden alkohol.

Ørbæk har fået mange henvendelser fra bl.a. indkøbere fra lande i mellemøsten, men også Singapore og USA.

LÆS OGSÅ Madkonsulent: Nu har vi forædt os i glaskål og kærnemælkspulver

Snacking stormer frem

På en messe som SIAL, der netop er målrettet de innovative produkter inden for fødevareindustrien, er der mange bud på nicheprodukter, der er målrettet en bestemt tendens. De små måltider, som kan komme med på farten og være i en taske er en af de helt store tendenser for tiden.

Også her oplevede Mät stor interesse for deres barer, der indeholder de populære proteiner og er i snackstørrelse.

”Interessen har været overvældende, og vi er virkelig positivt overraskede over opmærksomheden. Vi har fået nogle meget seriøse henvendelser fra kæder og distributører i hele verden,” siger Sofie Bentzen.

LÆS OGSÅ Økokaniner vækker begejstring hos kokke