Fairtrade chokolade, kaffe og bananer og andre Fairtrade-varer for 606 mio. kroner røg i 2013 ned i danskernes indkøbskurve. Det er en stigning på 58 pct. siden 2008, som begejstrer direktøren for Fairtrade Mærket, Jonas Giersing. Men målet er langt fra indfriet, siger han:

”Kendskabet til Fairtrade Mærket er vokset og vokset de seneste år og vores ambition er at konvertere det kendskab til højere køb. Vores 2020-plan er at femdoble omsætningen i forhold til 2013.”

Jonas Giersing understreger, at det er et meget ambitiøst mål, som kræver nye produkter og betydelig vækst i de eksisterende Fairtrade produkter som netop kaffe, chokolade og bananer.

LÆS OGSÅ Unge er vilde med Fairtrade

Fairtrade håber på hjælp fra supermarkederne

Jonas Giersing håber, at supermarkederne vil hjælpe forbrugerne med at træffe et ansvarligt valg, når de handler. Begrebet kaldes Choice Editing. Her fravælger den enkelte butik nogle bestemte varer, så forbrugeren ikke bliver fristet til at vælge den billige løsning, hvor produktionsforholdene kan være kritisable, uden kunden måske er klar over det.

Netop Choice Editing kan hjælpe Fairtrade på vej med at 5-doble omsætningen inden 2020, påpeger Jonas Giersing:

”Vi ved, at forbrugere kan have svært ved at vælge Fairtrade og økologi, hvis der er billigere alternativer lige ved siden af. Derfor håber vi, at supermarkederne i højere grad kommer på banen og med Choice Editing træffer nogle etiske valg på forbrugernes vegne,” lyder opfordringen fra Jonas Giersing:

”Det er en trend, som er langt større i udlandet. For eksempel er der supermarkeder i England, som kun tilbyder deres kunder Fairtrade bananer. Den trend håber og tror vi på kommer til DK i endnu større grad.”

Dansk Supermarked: Choice Editing er ikke løsningen

Ikke alle er dog begejstrede for Choice Editing. Ifølge Helene Regnell, der er CSR-chef i Dansk Supermarked er metoden ikke løsningen, hvis man vil have forbrugerne til at handle mere ansvarligt og bevidst.

”Det er den nemme løsning at fjerne tingene fra hylderne, og Choice Editing eliminerer samtalen med både forbrugeren og producenten. For eksempel vil vi hellere promovere og udvikle på øko- og frilandsæg sammen med producenten, og så lader vi burægene blive i de kedelige blå/grå bakker. Og vi kan se, at den metode virker, når færre og færre køber de grå bakker med buræg,” siger Helene Regnell og fortsætter:

”På samme måde vil vi hellere være med til at inspirere kunderne til at prøve Fairtrade-bananer eller -kaffe. Den samtale vil vi miste fuldstændig, hvis vi fjerner de konventionelle varer fra hylderne, fordi nogle kunder så vil vælge en anden butik at handle i.”

LÆS OGSÅ Mere Fairtrade i indkøbskurven

Choice Editing ligger ikke lige for, mener detailekspert

Detailhandelsekspert Lars Esbjerg fremhæver Irma, som et af de danske supermarkeder, der har gjort sig mest i Choice Editing. Blandt andet ved at fravælge at sælge skyllemiddel og påvirke sine leverandører til at udfase buræg i deres fødevarer:

”Ellers har vi ikke set så meget til Choice Editing I Danmark,” siger Lars Esbjerg, der også ser en god grund til, at netop Irma er gået forrest:

”Irma kan gøre det, fordi de har ’de frelste kunder’, og derfor skubber de ikke nogen fra sig, når de bruger Choice Editing. For andre kæder er der dog en større risiko for, at de kommer til at skubbe nogle kundegrupper fra sig, hvis de fjerner de billigste varer fra hylderne.”

Lars Esbjerg påpeger, at mange gerne vil have detailkæderne til at tager større ansvar. Men han er ikke enig i, at det er butikkernes ansvar at fjerne bestemte varer fra hylderne:

”I stedet bør stille krav om, at detailkæderne gør forbrugerne i stand til selv at træffe et oplyst valg. Ellers bliver det for nemt for forbrugerne at fritage sig for at tage stilling og vælge.”

LÆS OGSÅ Fairtrade fejrer 20 år i Danmark

 


Tagget med Bæredygtighed, Mærkning