”I skal da smage det her,” siger Marie-Louise Risgaard, medejer af mølleriet Skærtoft Mølle, og rækker en brødkurv frem. Hendes fingre er tæt klistrede med rester af dej.

Skærtoft Mølle er en blandt talrige virksomheder, der denne dag har sat en stand op på fødevaremessen Copenhagen Food Fair i Bella Center, men de er også et godt eksempel på det, som fremtidens små fødevarevirksomheder skal kunne. Ifølge Niels Lønborg Brandt, chef for Torvehallerne i København, handler det om at være tilgængelige over for forbrugerne.

”Det er ikke altid muligt for mindre producenter selv at være til stede, men det er helt afgørende at behandle og tage udgangspunkt i nærvær,” siger Niels Lønborg Brandt.

”Tag de små stadeholdere hos os: De ved, at det er vigtigt at være på de sociale medier, fordi det skaber en relation forbrugerne ellers ikke kan få, men det flytter ikke noget, hvis man kun gør det. Man er nødt til også selv at være til stede og demonstrere, at produktet kan noget.”

LÆS OGSÅ Ny markedsplads smelter producent sammen med indkøber

Hjertet ligger i produktionen

Fie Hansen-Hoeck, der er stifter af den digitale afsætningsplatform Fooducer, oplever netop, at nærvær og tilstedeværelse bliver prioriteret hos adskillige af de små og mellemstore fødevarevirksomheder, hun rådgiver.

”Det handler om at gøre det, man er bedst til, og hjertet ligger i produktionen. Det afgørende er at være i folks bevidsthed. Derfor er det så vigtigt også at være til stede digitalt,” siger Fie Hansen-Hoeck.

Skærtoft Mølle er et forbillede

Både hun og Niels Lønborg Brandt fremhæver Skærtoft Mølle som et godt eksempel på en moderne fødevarevirksomhed, der er gode til både digitalt og personligt nærvær.

”De har linkedin, facebook og twitterprofiler, men de har også egen hjemmeside og et nyhedsbrev. Og så blander de sig på messer, markeder og til arrangementer, så der er mange muligheder for at komme tæt på dem,” siger Fie Hansen-Hoeck.

Vigtigt at smage først

Niels Lønborg-Brandt giver et eksempel igennem et citat fra Jacob Grønlykke, medejer af Løgismose:

”Jacob pointerede på et tidspunkt, at han savner at mærke stoltheden, når han besøger danske producenter. I Frankrig er smagsprøver det første, han møder, når han er ude hos producenter. I Danmark er det alt for ofte snak, der kommer i første række,” siger Niels Lønborg-Brandt.

Skærtoft Mølle: Hos os smager man altid først

Skærtoft Mølle befinder sig ganske vist i Als, men af mentalitet minder de i denne sammenhæng mere om Frankrig.

”Man smager altid først hos os,” siger Marie-Louise Risgaard.

”Vi har rundvisninger, hvor gæsterne får brød, så snakker vi, og så går turen ud til møllen. Til nogle rundvisninger slutter jeg desuden med en æltedemo, hvor jeg viser, hvad vores mel kan. Så man starter med at smage og slutter med at få vist, hvad vi kan.”

LÆS OGSÅ Vi vil vide, hvor fødevaren kommer fra

Kernen er produktet og forbrugerne

En del af Skærtoft Mølles succes består ifølge Marie-Louise Risgaard netop i, at de på et tidligt tidspunkt fokuserede på selve produktet og forholdet til forbrugerne.

”Vi begyndte med nogle marker med korn i 1991 og gav os selv en meget fast håndfæstning om, at når der er noget, vi ikke er gode til, finder vi nogen, der er. Op igennem 90erne kommer så den her debat om sporbarhed, som vi fokuserer på. Men overordnet har vi fokuseret på det, vi er gode til. Og det er korn,” siger Marie-Louise Risgaard.

Sociale medier drevet af begejstring

Hun styrer deres facebooks-side, har oprettet twitterprofil i eget navn, men hvor indholdet handler om Skærtoft Mølle, og hendes fotografinteresser førte til, at hun også oprettede en profil på instagram.

”Det handler meget om det, jeg ser og bliver begejstret for, som eksempelvis de boller, jeg bagte tidligere i dag på messen (Copenhagen Food Fair, red.), og lagde på instagram sammen med opskriften. Jeg går også meget op i sæson, så da ø-landshveden begyndte at spire, lagde jeg et billede af marken på facebook.”

 

 


Tagget med Innovation, Vækst