Det kan næppe gøres nemmere: Du installerer Too Good to Gos app på din telefon og logger ind med din Facebook-profil. Straks får du en liste over restauranter, caféer og bagere i dit nærområde, der sælger overskudsmad til en brøkdel af den sædvanlige salgspris. Indtast dine kreditkortoplysninger, og du kan gå i gang med at købe.

For at teste konceptet bestilte overtegnede – med et enkelt tryk – mad hos en kinesisk restaurant på Nørrebro i København. Det kostede 30 kroner. Efter lukketid, kl. 21, hentede jeg en boks med rester fra buffeten.

Maden var kold, og der var ikke wasabi til sushirullerne. Men den var – som appens navn antyder – for god til at smide ud.

På vej i Australien, USA og Brasilien

Too Good to Gos app blev lanceret i januar i år på det danske marked og er endnu i sit indledende stadie. Men interessen har været så massiv, at udviklerne allerede er i gang med at åbne filialer og indgå franchise-samarbejder over hele verden.

Vi har også lanceret teams i for eksempel England, Østrig, Tyskland, Frankrig, Canada, New York, Brasilien og Australien.

Stian Olesen, Too Good to Go

Processen er længst fremme i Danmark og Norge, men Stian Olesen, der er direktør i Too Good to Go, forklarer:

”Vi har også lanceret teams i flere andre lande: For eksempel i England, Østrig, Tyskland, Frankrig, Canada, New York, Brasilien og Australien, hvor de er i gang med at lave forarbejdet, og hvor de er begyndt at få restauranter ind. Vi tilbyder folk kontrakter, hvor de kan gøre præcis det samme, som vi gør, og så betaler de en form for royalty til os for at bruge appen,” fortæller han.

Ifølge Stian Olesen har Too Good to Go indtil videre størstedelen af det globale marked for sig selv. Der findes virksomheder, der arbejder med madspilds-apps i andre lande, men de mest succesfulde af dem går Too Good to Go i dialog med.

Fra restauranter til supermarkeder

I begyndelsen var det svært at få virksomhederne til at involvere sig. Men i de seneste måneder – efter appen er blevet kendt i den bredere befolkning – er interessen fra både detail- og restaurationsbranchen vokset voldsomt, fortæller Stian Olesen. Det begyndte med buffetrestauranter. Nu er brands som Emmerys og Reinh Van Hauen med i appen. Og udviklerne er også i dialog med blandt andre Rema1000 og Føtex. Det næste kan blive de store fastfood-kæder, fortæller Stian Olesen.

Også frivillige over hele verden hjælper projektet i gang. Og investorerne har tilsvarende meldt sig på banen.

”Vi har sagt nej til seks tilbud fra business angels (investorer, red.) i Danmark. Vi har ikke brug for penge. Vi har brug for råd og de rigtige mennesker,” siger Stian Olesen.

LÆS MERE om business angels (eksternt link)

Vil involvere hele befolkningen i projektet

Ja, jeg kan ikke se, hvorfor de ikke skulle kunne få det (global dominans). Behovet er basalt menneskeligt

Jakob Sand, BDO

Indtil videre har omtrent 150.000 mennesker downloadet appen i Danmark og Norge. Cirka 135.000 af dem har købt mindst én ting, og Too Good to Go håndterer lige nu godt 1.000 ordrer om dagen. Der er dog stadig langt mellem restauranterne. I Aalborg kan man for eksempel kun købe mad otte steder via appen. Men det kan hurtigt ændre sig.

”Vi er ved at starte en helt ny bevægelse. Vi vil give helt almindelige danskere 1.000 kroner, hvis de går ned og får en restaurant med på ideen,” siger Stian Olesen.

Det skyldes ikke, at det er svært at overtale restauranterne, bedyrer han – men at udviklerne mangler mandskab. Særligt i provinsen er der brug for medarbejdere.

”Vi får henvendelser fra brugere hele tiden: ’Kan I ikke få en restaurant med i Vojens?’ ’Kan I ikke få en med i Helsingør?´ Men vi har ikke medarbejdere alle steder,” siger Stian Olesen.

Kan få global udredelse

Jakob Sand er chef for Corporate Finance i revisionsselskabet BDO og er specialiseret i køb og salg af teknologivirksomheder på det globale marked. Han har således en finger på pulsen med de nyeste trends på app-markedet. Foodculture.dk har spurgt ham, om Too Good to Go kan få global dominans.

”Ja, jeg kan ikke se, hvorfor de ikke skulle kunne få det. Behovet er basalt menneskeligt: Der bliver lavet for meget mad, og vi har alle sammen brug for at spise,” siger han.

Og når man kigger på det globale app-marked, så er Too Good to Go’s hastige og opsigtsvækkende vækst slet ikke så unik, forklarer Jakob Sand:

”Når først den slags flyver, så flyver det. Og hvor det før i tiden kun var digitale ydelser, der havde så bred appel, så har Airbnb og Uber brolagt vejen for, at selv komplicerede transaktioner og salg af fysiske varer og serviceydelser kan foregå via apps. De har etableret troen på, at det kan lade sig gøre. Der var sikkert nogen, der startede noget tilsvarende for ti år siden, men der troede man bare ikke på det. Det gør man nu.”

Står i kontrast til Uber og andre kontroversielle apps

Per Østergaard Jacobsen, der forsker i markedsføring ved Copenhagen Business School, er enig.

”Jeg har ikke kendskab til, om der findes en lignende app i Japan eller Kina. Men jeg kan ikke se andet, rent konceptuelt, end at det her skulle være en solid løsning, som mange vil kunne få glæde af. Ikke kun på forbrugersiden, men også på producentsiden. Ikke mindst fordi der er penge i det: Der er cirka 8 milliarder kroner, der går tabt hvert år i Danmark på grund af madspild,” siger han med henvisning til en beregning fra Fødevareøkonomisk institut i 2011.

LÆS MERE om madspild i tal (eksternt link)

Alle de implicerede vinder altså så at sige på Too Good to Go – måske lige på nær skralderne, for hvem der vil være mindre mad at finde i containerne. Og på den måde står Too Good to Go i kontrast til andre apps med global udbredelse, som taxatjenesten Uber, der vinder frem på bekostning af hele faggrupper.

Lanceret på det perfekte tidspunkt

Præmissen er: Skaber du værdi for samfundet, skaber du også værdi for virksomheden.

Per Østergaard Jacobsen, Copenhagen Business School

Meget tyder på, at Too Good to Go kan få global udbredelse, hvis de syv partnere i projektet spiller kortene rigtigt. Og ifølge eksperterne kunne de dårligt have valgt et bedre tidspunkt at lancere appen.

Jakob Sand forklarer, at Too Good to Go rider på tre højaktuelle globale trends.

Den første trend er det fænomen, man kalder ’software eats all’: Smartphones og internettet er blevet så dominerende, at en softwarevirksomhed pludselig kan overtage dagsordenen i en hel global branche: Hvis det har succes på ét marked, får det sikkert også succes på de andre markeder. Tænk blot på Uber og Airbnb.

Den anden bølge er peer to peer-trenden: Eksplosionen af brugervenlig software gør det lettere end nogensinde for sælgere og købere at nå hinanden.

Og den tredje bølge er CSR-bølgen. Altså ikke bare ’Corporate Social Responsibility’, men også ’Citizen Social Responsibility’: Etik spiller en større og større rolle i vores forbrugsmønstre. Og kampen mod madspild er en sag, som de fleste gerne vil associere sig med.

At skabe værdi for samfundet er at skabe værdi for virksomheden

Per Østergaard Jacobsen vil dog hellere karakterisere Too Good to Go som et udtryk for den trend, man kalder en 'creating shared value’.

”Præmissen er: Skaber du værdi for samfundet, skaber du også værdi for virksomheden. Vi laver noget, der giver samfundet en værdi, og hvis vi gør det, så er der nogen, der efterspørger det, og så vi får også en værdi som virksomhed. CSR er mere filantropisk. Der giver man nogle penge til et formål uden at forvente at få noget igen,” siger han.

Per Østergaard Jacobsen ser desuden Too Good to Go som udtryk for det kraftigt voksende fokus på mad- og ressourcespild i erhvervslivet og blandt forbrugerne.

 


Tagget med Forbrug, Innovation, Økonomi, Vækst