De 24 elever i 2.e på Rungsted Gymnasium prøvede i dag Det Økologisk Råds nye spil ’Fremtidens Landbrug’. Og det gik ikke stille af.

Diskussionerne bølgede frem og tilbage mellem eleverne, der var delt op i fire-personers grupper og spillede hver sin rolle som hhv. landmand, borgmester, direktør for agroindustrien og miljøaktivist:

”Aij, det er simpelthen for crazy,” siger en unge kvindelig elev med langt mørkt og glat hår, da hun finder ud af, at gruppen skal bliver enige om at fordele 100 point til fem forskellige virkemidler.

Hver beslutning koster noget

For hvert virkemiddel, de unge bliver enige om at give point i spillet – f.eks. 10 point til mere gødning - koster det tilsvarende minuspoint på parametrene vandmiljø og biodiversitet, mens der er pluspoint til økonomien.

De unge skal forestille sig, at de er et udvalg, der skal rådgive regeringen og EU om fremtidens landbrug og en af spillets pointer er, at alle beslutninger ’koster’:

”Altså, det jeg vil med at øge mængden af naturarealer, er supergodt for samfundsøkonomien,” siger en ung lyshåret kvinde, mens en af hendes medspillere straks har hånden oppe med beskeden om, at det vil hun godt lige have lov til at argumentere imod.

Et spil der giver eleverne en masse

Udover at agere forsøgskaniner i lanceringen af spillet bruger eleverne i 2.e ’Fremtidens Landbrug’ som led i deres undervisning i faget naturgeografi. Deres underviser, Charlotte Skotte Møller, er begejstret:

”Det er fantastisk at se, at elever, som i klassesammenhæng er helt stille og ikke markerer, er helt ’på’ her – de snakker, argumenterer, forhandler og lever sig helt ind i deres rolle i spillet,” fortæller hun.

Som spillet skrider frem, stiger lydniveauet betragteligt i lokalet på Rungsted Gymnasium. For i hver gruppe skal landmanden, direktøren, politikeren og miljøaktivisten blive enige om, hvem der skal have, hvor mange point.

Det er hårdt at være miljøaktivist i 'Fremtidens landbrug'

I gruppe fire kæmper 19-årige miljøaktivist Emily Glegg-Sørensen. Men hun føler lidt, hun er oppe i mod stærke kræfter:

”Det er som om, at landmanden, politikeren og direktøren har sammenfaldende interesser, så jeg bliver nødt til at give mig ret meget. Det er hårdt, fordi min rolle her i spillet faktisk også er sådan, jeg er i virkeligheden. Men jeg lærer at gå på kompromis, og det er fedt at spille om nogle virkelige og store emner,” siger hun.

De voksne har også svært ved at blive enige – og det er sjovt

Efter at de 24 elever i 2.e har spillet, stemt og fremlagt deres resultater for fremtidens landbrug frem mod år 2020, er det de voksne gæsters tur til at spille 'Fremtidens landbrug':

Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer, er landmand. Morten Slotved (C), borgmesteren fra Hørsholm, er politiker. Formand for Det Økologiske Råd, Bo Normander, er miljøaktivisten, mens chefkonsulent Morten Løber fra Dansk Industri er direktøren.

Også her bølger diskussionerne frem og tilbage. Landmanden vil have mere gødning og pesticider, miljøaktivisten og borgmesteren vil have færre, men mere økologi, og direktøren prøver at mægle. De skal også blive enige.

17-årige Clara Olivia Jensen er særlig begejstret for at høre gæsterne debattere:

”Det er ekstra sjovt, fordi de voksne er med. Så bliver det pludselig endnu mere virkeligt, for de spiller jo ikke. De snakker om rigtige problemer, og man kan tydeligt høre, at de hver især er eksperter på deres felt,” siger hun.

Landbruget ind på gymnasierne

To timer efter game-start torsdag formiddag på Rungsted Gymnasium er spillet overstået. De voksne har fremlagt deres resultat for landbrug frem mod 2050:

”Jeg tabte lidt, og det er en anelse uretfærdigt, når det nu er mig, der har lavet spillet,” joker formanden for Det økologiske Råd, Bo Normander.

Formanden for Landbrug og Fødevarer, Martin Merrild er tilfreds med sit resultat:

”Vi fik lov at gøde og producere lidt mere, så det var jo dejligt. Men det vigtigste er at se og høre de unge debattere om de her forhold. Landbruget kan godt have lidt svært ved at komme på ind på gymnasierne, så det her spil – hvor både det operationelle og det pædagogiske fungerer godt og giver viden om samfundsforhold – er vi rigtig glade for, siger han.