”Med udvidelsen i Branderup kommer Arla op på 110.000 tons mozzarella om året. Det er nok til over 1 mia. pizzaer.”

Ordene kommer fra Jais Valeur, koncerndirektør med ansvar for global produktion i Arla, om den nye udvidelse mejerikoncernen netop har færdiggjort på det jyske Branderup Mejeri. Tanken er at den store produktion i høj grad skal målrettes et voksende behov efter fastfood i Mellemøsten og Asien. Og dermed også ost til eksempelvis pizzaer.

25.000 tons mozzarella fra Branderup om året

Den 11. maj begyndte båndene i det 126 år gamle Mejeri at køre med noget nyt: En mozzarellaproduktion på 25.000 tons om året. Udvidelsen har kostet Arla i alt 80 mio. kr. og er en investering skruet sammen til at efterkomme et stadigt voksende behov rundt om i verden.

”Arla er størst på cheddar i England, Danbo i Danmark. Ost er langt hen ad vejen regionalt populært, men mozzarella er en af de få oste, der er globalt populær,” siger Jais Valeur.


”Forbruget af mozzarella rider på bølgen af pizzaforbruget, som stiger globalt, og det gør denne kategori ekstra interessant. Vi forventer at salget af mozzarella vil stige kraftigt i fremtiden. Vi har slet ikke set toppen af efterspørgslen endnu.”

LÆS OGSÅ Lillebror er verdens bedste smelteost

USA er også med på bølgen

Arla er Europas førende Mozzarella-producent og dermed en tung repræsentant for Europa på området. Men også transatlantisk, i USA, der er verdens klart største producent og eksportør af mozzarella, har de blik for et voksende globalt behov for den hvide pizza-ost.

Alene i 2014 voksede produktionen knap 6 pct. til næsten 1,8 mia. kg, hvilket vil sige at produktionen er fordoblet siden 2000. Baggrunden skal ifølge Mark Todd, konsulent fra California Milk Advisory Board og US Dairy Export Council, lægges i at Mozzarella er nemt at afsætte hurtigt.

Der er jo ingen grund til at have en ost liggende på lager i fem år, inden du sælger den, når du kan få en god pris efter 24 timer,” siger han med henvisning til de nyeste amerikanske anlæg, som kan producere salgsklar mozzarella på under et døgn.

Amerikanere er lykkedes med fleksible produkter

Mark Todd vurderer, at de amerikanske mejerier er lykkedes med at udvikle fleksible produkter, som blandt andet er velegnede til at fryse og har en holdbarhed på op til tre uger efter produkterne er tøet op.


”For at komme ind på vækstmarkederne i Asien med et frisk produkt er det afgørende, at produktet kan holde sig i længere tid,” siger han.

LÆS OGSÅ Ost: Kampagne skal stoppe Danbo-deroute

Asien i fokus

Netop Asien er blandt de markeder, som aftager en stadig stigende del af USA’s mozzarella, fordi det amerikanske hjemmemarked for længst er mættet, når det gælder pizza og anden fastfood. Og Mark Todd ser spændende muligheder – blandt andet i Vietnam.

”Vietnam er et klassisk vækstmarked i et land uden ostetraditioner. Men har de først lært at spise pizza med mozzarella, så er næste skridt til andre oste ikke så stort,” forklarer amerikaneren.

Kina, Thailand og Indonesien er også blandt amerikanernes indsatsområder, og her ser man et kæmpe afsætningspotentiale i et nærmest umætteligt marked.

Kina er vokset fra nul til 50.000 tons på 15 år

Jais Valeur er enig i at Asien har et voksende potentiale, og derfor fokuserer Arla også i høj grad på den verdensdel. Han peger på en historisk udvikling, hvor japanerne tog mozzarella og flødeost til sig i 70erne, mens Sydkorea fulgte efter i 80erne. Siden er Kina kommet i fokus.

”Kina fik smag for mozzarella i begyndelsen af 00’erne. I dag importerer kineserne 50 mio. kg ost om året, men det er altså en stigning, der er gået fra nul for ti år siden. Og den udvikling kommer til at sprede sig derfra til andre asiatiske lande.”

Interviewet med Mark Todd blev første gange bragt i fagbladet MEJERI nr. 5 2015

LÆS OGSÅ Seneste udgave af fagbladet MEJERI

 


Tagget med Fødevareforsyning, Forbrug, Mejeri