For mange forbrugere er det blevet vigtigt at minimere deres sukkerindtag eller helt undgå sukker. Det har medført en mere alsidig produktudvikling i fødevareindustrien, hvor der bliver eksperimenteret med alternative sødemidler og lavere sukkerindhold i traditionelt søde produkter.

Hos Arla har det eksempelvis resulteret i udviklingen af Yoggi Yoghurt med 30 pct. mindre sukker end almindelig yoghurt.

Det nyeste påfund er en frozen yoghurt, Yoggi Frozen, der både er blevet lanceret som ispind og i bæger i samarbejde med Premier Is. Arla reklamerer med, at ispinden med sine kun 67 kalorier er et kalorielet alternativ til andre istyper.

LÆS OGSÅ Sukkerafhængighed er stærkt overdrevet

Anti-sukker-trend i børnefamilier

”Det er en trend derude. Det er helt tydeligt, og den holder vi øje med,” siger kategoridirektør Morten Werner Hansen fra Arla Foods:

"Vi kunne se, at flere og flere forbrugere var meget optaget af sukkerindholdet i yoghurtprodukter, og de var specielt bekymrede for børns sukkerindtag. Derfor så vi en mulighed for at gå ind og arbejde med det.”

Det brand, der havde størst potentiale, var Yoggi, fordi det var - og er - målrettet børnefamilier.

"Når vi ser målgrupper som er bekymret for sukkerindholdet, så er det noget, vi gør opmærksom på i markedsføringen for at signalere: ”Hey, I er bekymrede for det her. Vi gør noget ved det”,” siger Morten Werner Hansen.  

Ifølge kategoridirektøren forpligter det at være en af de større fødevareproducenter:

”Vi er med til at bestemme, hvad der står på hylderne, og det ansvar vil vi gerne tage på os. Vi er bevidste om, at vi ikke skal have for meget sukker af hensyn til folkesundheden.”

Sukkerreducering rammer smagen

Orkla Foods Danmark, der står bag mærker som Beauvais og Den Gamle Fabrik, oplyser, at de følger udviklingen og har fokus på sukkerindhold.

”Vi oplever, at udviklingen går mod mindre sukker, og det betyder, at vi har udviklet sukkerreducerede varianter både inden for marmelade og ketchup. Dog er smagen i vores produkter altafgørende, så når vi udvikler sukkerreducerede varianter eller stevia-varianter, bruger vi meget energi på at finde den smag, som vores forbrugere foretrækker,” siger informationsdirektør Elisabeth Voss.

Arla Foods har et innovationscenter, der arbejder med at sikre den gode smag. For at smagen ikke skal afvige for meget fra det forbrugerne er vant til, har man hos Arla planer om at forsøge at nedsætte sukkerindholdet gradvist i forskellige produkter.  

”At reducere sukkerindholdet over en årrække, så man som forbruger ikke lægger mærke til det, er noget af det, vi kommer til at kigge på fremover,” siger Morten Werner Hansen fra Arla Foods.

LÆS OGSÅ Væn dig til reduceret sukker

Sukkerdebat skræmmer forbrugere

Den verserende sukkerdebat har været særligt udfordrende for sukkerproducenten Nordic Sugar A/S, der producerer omkring 1 million tons sukker om året på fabrikker i Danmark, Sverige, Finland og Litauen.

”Der har gennem årene været stort opsatte artikler, tv-udsendelser med mere, hvor der bruges begreber som sukkerafhængighed og sukkernarkomani. Ofte er fremstillingen meget forsimplet og sensationspræget, og det kan give folk et helt forkert indtryk af, hvad der er op og ned – og måske ligefrem skræmme folk unødigt til at lide unødige afsavn i deres mad,” siger Anne-Mette Nielsen, der er ansvarlig for ernæringskommunikation i Nordic Sugar A/S.

Hun understreger, at Nordic Sugar A/S er helt med på, at det kan være hensigtsmæssigt at begrænse sukkerindtaget af hensyn til kalorierne, men ifølge Anne-Mette Nielsen er der behov for nuancering i debatten. Især er der brug for mere fokus på, hvad videnskaben rent faktisk siger om sukker.

Nordic Sugar A/S udgiver af samme årsag magasinet Perspektiv og afholder halvårlige seminarer, hvor uafhængig forskning bliver præsenteret. Senest med emnet ’food addiction’.

Myten om sukkerafhængighed

”Først og fremmest er der ikke evidens for, at man kan blive fysisk afhængig af én bestemt madvare eller et bestemt ingrediens i maden. Nogle mennesker kan udvikle en psykologisk trang til at spise på grund af den virkning velsmagende mad har på hjernens belønningssystem, men afhængighed, som ved rusmidler og narkotika, er der på ingen måde tale om,” siger Anne-Mette Nielsen med henvisning til det EU-støttede forskningsprojekt NeuroFAST.

Er det troværdigt, når I som sukkerproducent siger, at man ikke kan blive afhængig af sukker?

”Jeg synes, det er troværdigt, når vi videreformidler konklusioner fra videnskabelige konsensusrapporter, frem for hvis vi formidler resultater fra enkelte forskningsforsøg - eller blot postulerede noget.

LÆS OGSÅ Addicted to eating but not to food

Stigmatisering af sodavand

En gruppe af virksomheder, der også er genstand for diskussioner om sukkers sundhedsværdi – eller mangel på samme, er læskedrikproducenterne.

”Det har altid været sådan, at man kunne ikke sige sukker uden at sige sodavand. Man må sige, at sodavand har været offer for en stigmatisering, selvom saftevand og juice også indeholder sukker, og børn faktisk får mere sukker fra kager og slik end de gør fra sodavand,” siger Bryggeriforeningens kommunikationschef Per Sten Nielsen.

I perioden 1998-2014 er 13-15-årige børns forbrug af sodavand faldet betydeligt og er næsten halveret, viser tal fra den seneste Skolebørnsundersøgelse, der er det danske bidrag til det internationale forskningsprojekt Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) i Verdenssundhedsorganisationen WHO's regi.

Ifølge Per Sten Nielsen har sukkerdebatten betydet, at producenterne har lavet kodeks for, hvordan de reklamerer for læskedrikke, eksempelvis at de ikke reklamerer over for børn og unge og ikke stiller sodavandsautomater op på skoler. Det har også betydet, at producenterne er begyndt at producere et stigende antal lightprodukter. 33 pct. af de sodavand, der bliver solgt i dag er sukkerfri, oplyser Per Sten Nielsen.

Bryggeriforeningen: ”Sukker på vej op”

Der er også kommet flere varianter af vand med forskellig smag på markedet, og generelt oplever Bryggeriforeningen, at sukkerdebatten har givet større diversitet i udbuddet af læskedrikke. Der bliver hele tiden udviklet nye alternativer.

Men hvor populære lightprodukter end er blevet, så er de også blevet udsat for kritik på grund af de kunstige sødemidler. Derfor er det naturlige sødemiddel stevia blevet den nye varme ingrediens i produktudviklingen.

Per Sten Nielsen oplever, at der kan være en modstrøm på vej, hvor sukker bliver opfattet som mere naturligt og derfor bliver valgt til:

”I Sverige har man nærmest haft en tendens i retning af sukkersødet sodavand, fordi det var den ægte vare. Det er muligt, at vi også kommer til at se det herhjemme.”

 


Tagget med Fødevareforsyning, Forbrug, Innovation, Mejeri, Sundhed, Vækst