De sidste underskrifter er ved at være på plads, så Thise allerede fra 1. juli 2016 kan levere eget kød til næste års grill sæson i Coops butikker. Det bliver under navnet Thise & Ko, fortæller  mejeribestyrer Poul Pedersen:

”Vi har talt om Thise-kød de sidste 10 år, men jeg har hele tiden sagt blankt nej. Men man bliver klogere med alderen, og det er nu en helt naturlig udvikling af det samarbejde, vi har med Coop. Der ligger en klar forretningsmulighed for både Coop og Thise, og jeg tror, at tiden er helt rigtig.”

LÆS OGSÅ Thise: Den 'fundamentalistiske' mejerichef og den grænseløse handelsmand

Brand-ekspert: Stærkt og ungt Thise-brand gør satsning på kød muligt

I PEJ Gruppen, der følger fødevaretrends nøje, er adm. Direktør, Louise Byg Kongsholm, overbevist om, at satsningen med Thise & Ko er ganske fornuftig:

”Begrebet ’brand-stretch’ er relevant her. Det handler om, hvor langt man kan strække et brand og blive ved med at tilføje nye produkter og produktkategorier under samme brand. At Thise ville begynde at producere kød, var nok ikke gået for tre-fire år siden, da brandet var forholdvis nyt. Dengang ville forbrugerne undre sig over det. Men nu er tiden helt rigtig. Brandet er blevet stærkt, og det kan sikkert sagtens bære, at der nu også kommer Thise Kød – ikke mindst da en af de vigtigste værdier i dette brand er økologi, som også er meget relevant i andre produktkategorier end mejeri.”

Louise Byg Kongsholm fortæller, at mejeriet Thise har opbygget så stærkt et brand, er det meget naturligt at tilføje produkter som skyr, smør og yoghurt, og andre produkter i mejerikategorien. Men på et tidspunkt kommer der andre idéer til, og så skal man tænke sig godt om, mener hun:

”Thise har haft nogle år til at positionere sit brand blandt forbrugerne, og har nu et ret stærkt brand. På den anden side, er Thise heldige med, at de ikke har et brand med 25 år på bagen. Det kan nemlig låse et brand fast og begrænse muligheden for at strække brandet over flere produktkategorier. For eksempel ville forbrugerne nok undre sig, hvis det var Arla, der begyndte at slagte kvæg. Thise er kendte nok og har et stærkt brand, men heller ikke så fastlåst, at brandet er groet fast i forbrugernes hoveder som et mejeri-brand.”

Thise-kød bringer autenticitet og troværdighed til Coops kølediske

For Coop er Thise & Ko-projektet et naturligt næste skridt i samarbejdet med mejeriet på Salling, fortæller kategorigruppechef Esben Meier:

”Det giver Thise og Coop en mulighed for at differentiere sig yderlige i markedet. Vi sælger ikke ”blot” økologisk oksekød, men økologisk oksekød, der kan spores tilbage til Thise’s andelshavere og ned på den enkelte gård. Det giver yderlige autenticitet og troværdighed, da landmændene med rette er stolte af alle deres produkter.” 

Esben Meier er stolt af den fælles historie med Thise, der er et af Coops mest populære og stærke brands. Han glæder sig derfor til nu også at kunne udvide sortimentet med oksekød:

”Jeg forventer, at Thise vil bidrage positivt til vækst i den samlede økologiske omsætning. Omsætningen på økologisk kød er steget markant de seneste to år, og vi har derfor brug for at øge tilgængeligheden ved både at aftage varer fra vores eksisterende leverandører og udvide, med nye spændende produkter. Med Thise kan vi tage et spadestik dybere og gøre historien om produkterne endnu mere nærværende for vore kunder.”

Mejeribestyrer vil ikke være kødkonge

I begyndelsen var mejeribestyrer Poul Pedersen ikke tændt på ideen om at Thise skulle til at lave kød. Mejeriet skulle holde sig til det, man vidste noget om, fastholdt han:

”Men vores engagerede landmænd syntes, at det var en frygtelig god ide, og så har vi arbejdet videre med idéen. Men jeg har hele tiden fastholdt, at vi ikke selv skal slagte dyr i Thise – vores spidskompetence er og bliver mælk. Derfor finder vi nu nogen, der kan stå for den proces for os. Jeg er i sidste ende ansvarlig, men det er andre kyndige, der skal stå for selve slagtningen.”

Thise har derfor indledt et samarbejde med Tamaco, hvor Karsten Deibjerg, som var den første mand hos Friland, i dag driver selvstændig virksomhed. Poul Pedersen er derfor tryg ved at lægge ansvaret for Thises slagtninger i hænderne på ham:

”Thise-kød er en god ide under forudsætning af, at vi kan få en fyr som Karsten Deibjerg med. Og da han kom ombord forsvandt min skepsis over for satsningen også. For han har lige så meget forstand på kød, som vi har på mælk.”

Slagteriaftale endnu ikke på plads

Thise bygger ikke eget slagteri til de dyr, der kommer fra de økologiske andelshavere. I stedet indgår de aftaler om at få lønslagtet hos nogle allerede eksisterende slagterier. Disse aftaler er ved at falde på plads i disse uger, fortæller Karsten Deibjerg, der er overbevist om, at det nye projekt, Thise & Ko, bliver en succes:

”Det er et rigtig godt match mellem Coop og Thise, der har fungeret blændende på mælkesiden. Det tror jeg, at alle kan se. Så rent forretningsmæssigt er det rigtig interessant at udvide det samarbejde til kød. Derfor var det også en rigtig god dag, da de i slutningen af foråret ringede og spurgte, om jeg ville være med i projektet,” siger Karsten Deibjerg, der nu har øjnene fast rettet mod 1. juli 2016, hvor det første Thise-kød skal ud i landets Coop-butikker:

”Der er meget arbejde, inden kødet havner i kølediskene 1. juli. Vi skal nok nå at være helt klar til den premiere, og så håber vi bare at ’forestillingen’ også bliver god.”

Mejerichef: Selv om alt ser rigtigt ud nu, kan det hurtigt vende

Tiden er helt rigtig til at udvide til kød, mener Poul Pedersen. Men han er også bevidst om, at selv om alt ser rigtig godt ud lige nu, så kan det hurtigt vende:

”Ting har det med at gå i bølger, så det er ikke sikkert, at den efterspørgsel, som vi ser i dag, også er der om fem år. Det går op og ned. Det kan jeg skrive under på med alt det, jeg har prøvet med Thise. Økologisk kød skal nok sælge de kommende år, men vi ved ikke, hvad der sker længere ude i fremtiden,” siger Poul Pedersen, der tror på fortsat fremgang for Thise:

”Man skal absolut tage Thise & Ko-konceptet som et tegn på, at vi er stærkere, end vi har været før. Fra 2011 til 2013 havde jeg ikke meget overskud til at se på andet end udfordringen med at få afsat alt det mælk, som vi havde i overskud hele tiden. Og vi kan aldrig være helt sikre på at sådanne svære tider aldrig kommer igen.”

Landmænd satser stort med eget slagteri

Det nye projekt med Thise & Ko er ikke bare et økonomisk sats for Thise, det er også med til at sikre sammenholdet i andelsforeningen, fortæller Poul Pedersen:

”Det er naturligvis en stor ting for den enkelte mælkeproducent. Det er ikke ligegyldigt, når man siger op i Danish Crown og starter med at få slagtet sine dyr i eget andelsselskab under Thise & Ko. For mig er det et privilegium at bestyre et mejeri, hvor der er sådan en stor opbakning i ejerkredsen til et projekt som Thise & Ko, idet alle, på nær en enkelt af mejeriets næsten 70 andelshavere, har sagt ja til, at deres mejeri nu også får ansvaret for deres kødafsætning,” siger Poul Pedersen, der allerede glæder sig til at kunne smide et par hakkebøffer fra Thise på grillen til sommer.

LÆS OGSÅ Troen på den rustne ko