Af Lars Guldager Dyhr

Der er smæk på i disse dage fra slutningen af november til starten af december, for det er nu, at hele årets arbejde skal bære frugt, så juletræsproducenten Green Team kan forsyne de europæiske forbrugere med to millioner juletræer.

4.000 lastbiler skal på to uger sendes på landevejen læsset med et af højtidens vigtigste elementer.

”Vi har gået og øvet på det de sidste 10 måneder, for traditionelt sælger vi vores produktion i løbet af 14 dage, så hvis vi misser én dag, er det omkring syv procent af vores omsætning, der går til spilde. De kommende uger er lige så vigtige som de 10 sidste år i produktionen,” siger Hans Schultz, CEO for Green Team Group, som altid er nødt til at langtidsplanlægge.

”Vi sælger på nuværende tidspunkt omkring to mio. træer om året, men det tal skal vi gerne fordoble i løbet af to-tre år. Vi skal altid have det lange lys på, for det vi beslutter i dag, skal også være det rigtige om 10 år, for det er så lang tid, det tager at lave et juletræ," siger han.

LÆS OGSÅ 10 millioner træer: Danske juletræer har stjernestatus

I England vil de have tætte træer

Alle juletræerne fra Green Team starter deres tilværelse med at være fire år i de midtjyske jorde, men derefter bliver en stor del af dem omplantet til plantager i Skotland, Polen og Frankrig, hvor mange af juletræerne bliver solgt.

”Hvis vi skal forstå de europæiske kunders forskellige behov, så er det vigtigt at være tæt på dem, og vi plejer at sige, at der er en kunde til ethvert juletræ,” fortæller Hans Schultz og uddyber:

”I England har man traditionelt meget tætte træer, som skal pyntes med guirlander, mens vi her i Skandinavien typisk har pynt, der hænger fra grenene. Der er forskellige varianter, og dermed forskellige måder at dyrke træerne på.”

LÆS OGSÅ Halloween giver græskargevinst på Samsøe

Industriel produktion har skabt udvikling

Hos Green Team har det således været afgørende at skabe en kontrolleret værdikæde, så forbrugerne kan være sikre på et ensartet produkt, og det er netop på dette område, at Hans Schultz har set en stor udvikling i de senere år.

”Vi har taget virkeligt store skridt, hvor vi har taget håndværket med over i en industriel produktion, hvor vi gør brug af ny teknologi som for eksempel droner til at overvåge arealerne. Det er nødvendigt for at kunne levere i de mængder, ”forklarer Hans Schultz, der pointerer, at virksomheden høster på mange års erfaringer.

.

Green Team har skabt en industriel produktion af juletræer, der bygger på håndværk kombineret med moderne produktionsmidler. (Foto: Lars Guldager Dyhr)

Ensrettet i stor forretning

Der er dansk ledelse på alle Green Teams produktionsenheder, og dermed er der skabt danske arbejdspladser både i Sdr. Omme og ude i Europa, hvor i alt 1.200 medarbejdere fordelt på 12-15 nationaliteter er beskæftiget i højsæsonen.

”Det er dansk know how, det hele bygger på, for den viden, der er hele fundamentet, kommer herfra Danmark,” siger Hans Schultz.

Gennemsigtighed med juletræsproduktionen er afgørende

Ligesom danske fødevarer ofte eksporteres på sin sporbarhed, mener Hans Schultz også, at det er sporbarheden på juletræerne, der genererer efterspørgsel i resten af Europa.

Når de jyske juletræer leveres til butikker i Paris, London eller Berlin, så er der en række parametre, som Green Team skal leve op til, før indkøberne i de store kæder er tilfredse.

”Sporbarhed er et nøgleord, og vi skal kunne vise, hvilket område frøene kommer fra, hvor træet er vokset op, og hvor meget kunstgødning det har fået,” siger Hans Schultz.

Frø til konkurrenterne

Det er ikke kun juletræerne, der går som varmt brød. Green Team har også etableret sig som frø-leverandør til konkurrenterne, fordi den danske viden om frøproduktion af juletræer er eftertragtet.

”Der er to-tre virksomheder i Europa, der har samme transparens som os gennem hele produktionen, men vi er de eneste med egen planteskole, og vi bruger kun selv 20 procent af de frø, som vi producerer. Vi forsyner en stor del af vores konkurrenter, og spiringen ved den rigtige temperatur og fugtighed er virkeligt noget, der kræver erfaring og viden,” slutter Hans Schultz midt i den mest hektiske periode på året, hvor millioner af europæere får juletræer fra producenten i Sdr. Omme.

LÆS OGSÅ Møllerup Gods vil gøre hamp til hverdagsmad