Four. Eleven. Two.

Engelske tal, men også succesbryg fra den fynske brygmester Anders Coisbo, der netop har vundet 11 priser til ølfestivallen Alltech Craft Brews and Food Fest i byen Lexington i den amerikanske delstat Kentucky. Priser, som skal sendes til ham, fordi han ikke selv kunne deltage.

”Ja, det er lidt surrealistisk, men det er egentlig et spørgsmål om økonomi lige nu. Vi er kun tre mand, og når man bygger et brand fra bunden er pengene små. Det begyndte jo kun som en hobby,” siger Anders Coisbo hjemme på Fyn, hvor han med 6 timers forsinkelse ventede spændt på at få afsløret priserne fra foodculture.dk.

Over 300 øl fra 20 lande

Lexington er i øjeblikket vært for ølfestivallen Alltech Craft Brews and Food Fest, hvor 44 bryggerier præsenterer forskellige bryg for alle interesserede. Derudover har et ekspertpanel smagt sig igennem over 300 øl fra over 20 forskellige lande i en blindsmagningskonkurrence.

Det kan virke uoverskueligt, men alle indsendte øl, er blevet vurderet på klassiske ølværdier, fortæller mesterbrygger Ken Lee fra Alltech Distilling Company.

”Det vigtige er, om de matcher profilen og har balanceret deres øl,” siger Ken Lee, der selv er mesterbrygger og har været ansvarlig for panelsmagningen.

Alle skal deklarere en profil

Pointen er, at alle bryggere skal deklarere profilen for den øl de indsender med type, alkoholprocent og særlige kendetegn. Herefter bliver de vurderet på, hvor godt de kan deres håndværk, og om øllen har nogle særlige finesser.

Hvert år bliver én samlet vinder kåret. Den pris gik i år til Dayton Beer Company i Ohio. Men Alltech afholder en tilsvarende konkurrence i Irland, og her vandt Anders Coisbo samlet i både 2015, for øllen ”Eleven”, og i 2014 for sin Russian Imperial Stout ”Four”.

”Hans øl var præcis, hvad han sagde den skulle være. Ekstremt velbalanceret. Folk, der ikke er ølkendere, kan sagtens drikke en russian imperial stout, og de ville elske den for, hvad den er,” siger Ken Lee som begrundelse for valget.

Begyndte for otte år siden

Priser er ikke noget nyt bekendtskab for Anders Coisbo, hvis eventyr tog sin begyndelse i 2007, mens han arbejdede som fuldtids politimand. Han hobbybryggede dengang en juleøl af lokale fynske råvarer, der blev så populær i bekendtskabskredsen, at han fik blod på tanden. Otte år, en diplombryggeruddannelse og talrige priser senere, har den interesse ført til adskillige aftaler med udenlandske leverandører. Grundlæggende ved at følge ét centralt mantra:

”Det er vigtigt ikke at være for snæversynet og nørdet med sit produkt. Og så har jeg tænkt en forretningsplan ind i sammenhængen helt fra begyndelsen,” siger Anders Coisbo.

40 priser i første halvår af 2015

Han har noget at have det i. Udover de 11 priser i Lexington har han allerede vundet 29 priser rundt om i verden i 2015, hvilket bringer ham op på 40 i alt i år. Sidste år havde han 10 øl med i konkurrencen i Kentucky, hvoraf 9 fik en pris. I år havde han 16 med, hvor 11 altså fik en pris.

Den succes har rygtet sig til udlandet.

”Jeg arbejder målrettet med eksport. Priser er en kæmpe anerkendelse, og er netop med til at åbne eksportmarkeder. Da vi vandt en pris i Irland i 2014 dannede det grundlag for at skrive kontrakt med en irsk importør. Jeg har også prøvet at kontakte folk i Italien pr. mail, og underskrive en aftale med dem, selv om jeg endnu aldrig har besøgt dem,” siger Anders Coisbo.

Næste skridt: En samarbejdspartner

Næste store skridt bliver at erobre markeder som Italien, Australien, Canada, Tyskland og England, hvilket den nyansatte eksportchef kommer til at stå for. Derudover jagter han en samarbejdspartner i udlandet, og det er ikke så nemt, som det lyder.

”Vi skal være helt sikre på, at vi vælger den helt rigtige samarbejdspartner, som kan arbejde målrettet med vores produkt. Fordi vi brygger øllet med de bedste råvarer og har fokus på balance og ekstremt høj kvalitet, går vi ikke på kompromis,” siger Anders Coisbo og pointerer:

”Men det er jo også det, der skal til for at vinde priser.”

 


Tagget med Event, Innovation, Vækst