"Noma – My Perfect Storm", "Sugar Coated" og "10 billion – What’s On Your Plate".

Tre titler på film som spiller på årets dokumentarfilmsfestival CPH:DOX, men også tre film, der på hver sin måde tager fat om enten de store spørgsmål i fødevareverdenen eller tegner et portræt af tidens trend.

"Vi ser klart en stigning i forhold til film om fødevarer og gastronomi. De er ret populære, og selvom det ikke er en tendens, der er eksploderet, kan vi helt klart se at interessen er taget til hos publikum," siger Jakob Rønn.

Tv om mad er kommet for at blive

I 2012 lavede Søndagsavisen en gennemgang af, hvor mange tv-programmer der blev sendt om ugen, som omhandlede mad. Ifølge den uvidenskabelige gennemgang handler ca. 5,5 timers tv i danske fjernsyn om mad hver dag.

Marie Sainabou Jeng, kommunikationsrådgiver og stifter af netværket mad+medier, fremhæver, at udbuddet af levende billeder om mad er massivt, og at det er kommet for at blive.

”Mad i sendefladen har aldrig fået så meget plads og opmærksomhed som nu, og der er sket en spændende udvikling i tiden mellem Kirsten Hüttemeier og Timm Vladimir, der gør, at du kan få dit madfix, som du vil have det. På ordinær flow-tv eller on demand på din foretrukne skærm. Der er ikke noget, der peger på, at medieforbruget vil dykke,” forklarer Marie Sainabou Jeng.

LÆS OGSÅ Madpornografi præger dansk madkultur 

Tv som virkemiddel

Det er ikke bare DR med seersuccesen "Den store bagedyst", som har fået øjnene op for interessen for tv om mad. Marie Sainabou Jeng forklarer, at mediebrugeres nemme adgang til digitale medier medvirker til, at uafhængige og nye medieaktører eksperimenterer med forskellige filmformater som for eksempel Gastromand.dk, der netop har lanceret blog-tv om gastronomi eller Noma, der caster billeder fra deres arbejde, deres såkaldte Saturday Night Projekts, live via mediet Periscope.

”Film kan som medie kommunikere komplekse budskaber og emner langt bedre end andre medier. De levende billeder er også enormt stærke i en æstetisk formidling af noget så sanseligt som mad, men få fødevarevirksomheder har knapt nok fået øjnene op for de her muligheder i arbejdet med deres egen kommunikation,” siger Marie Sainabou Jeng. 

SE OGSÅ Gastromands web-tv 

Maduniverset der skal berige vores liv

Der er, ifølge Henrik Byager, livsstilsekspert og kommunikationsrådgiver, sket en eksplosion, inden for de seneste fem til ti år, indenfor det univers, der handler om, hvordan vi kan lære og berige vores liv med mad. Restauranter som Noma, der præsenterede bølgen af ny nordisk mad, er et godt eksempel.

”Der har været et behov for at gøre op med den traditionsbundne madkultur, der handler om frikadeller og stegt flæsk. Det har gjort, at kokke og restauranter er blevet stjerner,” fortæller Henrik Byager og uddyber:

”Der er også et sundhedsaspekt i, hvordan vi kan spise sundere for at blive slankere, tyndere og stærkere, hvorved vi kan tage maden mere alvorligt ind i vores liv. Ikke alle mennesker laver Michelin-mad, men vi vil gerne høre om det, og så er det god underholdning,” siger Henrik Byager.

Bevidstheden om kredsløbet

Bevidstheden om råvarernes oprindelse, og at de kan smage forskelligt, har også betydet mere fokus på jord og land, og naturens kredsløb, og de fortællinger om naturens kredsløb betyder meget i maduniverset.

”Når man støder på de her budskaber, er det ofte stærke personer, som lytter. Større dagligvarekæder bruger de her fortællinger aktivt. For eksempel om kartoflerne med den lokale gårdhistorie, eller hvor grisen kommer fra. Og det er ofte unge med stærke holdninger, ressourcestærke børnefamilier, der ønsker sund opvækst for deres børn, eller midaldrende mennesker, der fokuserer på nydelse og sundhed. Så det er en bred gruppe af mennesker,” siger Henrik Byager.

Stegt flæsk og frikadeller eksisterer stadig

Men det er også hårdt, at skulle leve sundt og lave gastronomiske vidundere hele tiden. Derfor søger folk også tilbage til det traditionelle køkken ind imellem. Henrik Byager mener, at det blandt andet er derfor, at Brødrene Price er blevet populære.

”Det er kun ganske få, der er superkonsekvente med kun at spise det sunde og det grønne. Derfor får folk forstoppelse og længes tilbage til stegt flæsk og frikadeller, som de måske føler, at de har kastet over bord.  Og de fleste mikser det faktisk,” fortæller Henrik Byager og pointerer:

”Det er også derfor, at større lande med større økonomier arbejder på at gøre take away-mad, som tidligere har været anset som lavstatusmad, mere attraktivt ved hjælp af nye gastronomi- og sundhedsstrømninger”.

LÆS OGSÅ: ''Madfilm er et vigtigt aspekt af CPH:DOX''

 


Tagget med Event