Hvis nogen leder efter en opskrift på, hvordan man får os danskere til at spise mere frugt og grønt, er den gode nyhed, at opskriften netop er blevet fundet.

Ved at forsøge en række forskellige nudging-tiltag, bl.a. over en fem-ugers periode i et supermarked i Hjallese på Fyn, har en gruppe adfærdsforskere og Måltidspartnerskabet, haft succes med at øge salget af frugt af grønt med helt op til 24 pct. Det står klart, efter at data fra forsøget netop er blevet behandlet.

”Det er et rigtigt flot resultat, vi står med. At man ved at flytte rundt på nogle varer og indføre tiltag, der kan få folk til at putte mere frugt og grønt i indkøbskurven, kan øge salget af frugt og grønt med over tyve procent, går over mine vildeste forventninger”, siger sekretariatschef i Måltidspartnerskabet, Claus Egeris, der står bag nudging-projektet ”Et kærligt grønt skub”.

Kartofler sælger blomkål

I Super Brugsen i Hjallese, hvor Nudging-projektet kørte fem uger i foråret, var en af projektets mest effektive indsatser at tilskynde de handlende til også at tage et blomkål med, når de købte kartofler.

”Ved at stille blomkål ved kartoflerne og opfordre folk til at koge blomkålen sammen med deres kartofler, oplevede vi et markant højere salg af blomkål,” siger Pelle Guldborg Hansen, ph.d. og adfærdsforsker ved Roskilde Universitet og stifter af iNudgeyou.

Metoden er at gøre varerne tilgængelige

Ifølge Pelle Guldborg Hansen handler det om at gøre varerne mere tilgængelige og udfordre de handlende på deres indgroede vaner.

”Med blomkålseksemplet, som blot er et af flere, kunne vi se, at de, der normalt ikke overvejede blomkål, nu pludselig fulgte opfordringen og valgte blomkålen til, fordi det faktisk er ret nemt at koge det sammen med kartoflerne. Det vil sige, at vi ved en nem måde at gøre opmærksom på nye sunde muligheder, faktisk kan flytte rigtig meget,” siger Pelle Guldborg Hansen.

Kæmpe potentiale

Han mener, at potentialet for nudging er enormt.

”Selv når vi renser forsøget for usikkerheder, kan vi se, at det rummer et kæmpe potentiale for at få danskerne til at købe mere frugt og grønt. Planen er, at vi skal lave flere forsøg, så vi kan få endnu mere data at konkludere ud fra, men med det vi allerede ved nu, tør jeg godt at sige, at nudging er et usædvanligt effektivt redskab til at få danskerne til i første omgang at købe mere frugt og grønt uden statslig regulering,” siger Pelle Guldborg Hansen.

Nudging er en balancegang

Hos Coop, hvis supermarked i Hjallese lagde lokaler til forsøget, ser man også store perspektiver i nudging. Dog er man ikke ligeså optimistisk som adfærdsforskeren.

”I Coop vil vi rigtig gerne øge salget af frugt og grønt, men det er hele tiden en balancegang, når man piller ved indretningen og rutinerne i de enkelte butikker. Jeg tror dog ikke, vi kan opnå over tyve procents stigning på frugt og grønt i alle butikker på denne måde. At fastholde det øgede niveau vil være den største udfordring,” siger Karin Frøidt, som er kvalitetschef i Coop.

Coop: For tidligt med konklusioner

Ifølge Karin Frøidt er man forsigtig med at drage de helt store konklusioner ud fra erfaringerne i Hjallese.

”Der blev iværksat rigtig mange forskellige tiltag på én gang, og vi skal finde dem, som dels fungerer i butikkernes hverdag og dels fungerer, når nyhedsværdien er klinget af. Nu tager vi forsøget til efterretning,” siger Karin Frøidt og pointerer:

”Der er brug for flere forsøg, før vi kan sige, at vi har knækket koden til at få danskerne til at købe mere frugt og grønt, men der er ingen tvivl om, at ”et kærligt grønt skub” rummer noget af det, der skal til.”

 


Tagget med Innovation, Sundhed, Vækst