Mens vi danskere ikke tøver med at give 40 kr. for en latte og investere formuer i højteknologiske kaffemaskiner til hjemmet, er det så som så med kaffekvaliteten, når vi er på job. Syv ud af ti drikker kaffe på arbejdspladsen, og i gennemsnit bliver det til 4,5 kopper kaffe i løbet af en arbejdsdag. Det viser en befolkningsundersøgelse, som Epinion har foretaget for Promesso.

I undersøgelsen svarer kun én ud af tre danskere, at kaffen på deres arbejdsplads er af god kvalitet, mens kun fire ud af ti svarer, at kaffen lever op til deres forventninger. Kun lige godt halvdelen svarer, at kaffen på deres arbejdsplads smager godt

”For rigtig mange danskere er kaffen fuldstændig uundværlig, og vi er med tiden blevet langt mere bevidste om kvaliteten af den kaffe, vi får. Vi investerer gerne i gode kaffemaskiner derhjemme og er vant til at få god, velsmagende kaffe på kaffebarer og restauranter i alle mulige varianter, som er tilpasset vores smagspræferencer. Det gør naturligvis, at vi samlet set har større forventninger til den enkelte kaffeoplevelse – også når vi drikker kaffen på arbejdspladsen,” lyder det fra Lars Vinther Pedersen, der er Country Manager hos JDE Professional, som står bag Promesso-brandet og som har finansieret undersøgelsen.                                                                                                                                      

Dårlig kaffe er til arbejdsgiverens fordel

Med andre ord tyder det altså på, at mange danskere må slække på forventningerne, når de er på arbejde og acceptere skodkaffe. Men den dårlige kaffe kan faktisk være til arbejdsgiverens fordel, mener forfatter og ekspert i arbejdsglæde Jon Kjær Nielsen.

”Det er ikke kaffe og andre goder, der gør forskellen til at motivere medarbejdere. Kaffe er en såkaldt hygiejnefaktor,” forklarer Jon Kjær Nielsen.

Ifølge ham kan kaffe i de tilfælde, hvor en virksomhed ansætter en barista, være med til at understøtte virksomhedens brand og blive et samlingspunkt i virksomheden, men heller ikke mere end det. Jon Kjær Nielsen ser ikke bedre kaffe som en bundlinjemarkør.

Brok er en menneskelig mekanisme

”Uanset hvor dårlig kaffen er på en arbejdsplads, kommer den ikke til at få afgørende betydning for hverken effektivitet eller sammenhold. Og derfor vil jeg ikke anbefale ledelsen at bruge ressourcer på bedre kaffe. Tværtimod kan dårlig kaffe blive et fælles punkt for medarbejderne at brokke sig over. En form for ventil, som de kan være enige om, at de er utilfredse med. Det er en menneskelig mekanisme, at man skal brokke sig over et eller andet, og så længe det er noget så banalt som kaffe, kan det afholde folk fra at være irriterede væsentlige dele ved virksomheden,” forklarer Jon Kjær Nielsen.