De unge vil altid noget andet end forældrene og generationerne før dem. I det seneste århundrede er der sket store spring i adfærden fra den ene generation til den næste, og der har indflydelse på, hvordan fødevarevirksomheder skal indordne sig de nye forbrugsmønstre.

Det har Dorte Wimmer skrevet en bog om, der gransker forbrugeradfærden hos ”Generation Y”.

Foodculture.dk har spurgte Dorte Wimmer:

 

Hvem er Generation Y?

Generation Y er de unge forbrugere, der er født mellem 1983 og 2000. Det er en stor købestærk gruppe, der tæller 1.2 mio. danskere mellem 16 og 33 år. 

Hvad kendetegner Generation Y som forbrugere?

Generation Y er vokset op i skyggen af finanskrisen, og det påvirker deres forbrug. De er blandt andet langt mere bevidste end tidligere generationer og har stærke værdier blandt andet i forhold til dyrevelfærd og bæredygtighed, som særligt afspejler sig, i den måde de køber ind på. Generation Y går også under betegnelsen "digitale natives": De er vokset op med det digitale som en naturlig del af deres hverdag, og de skelner ikke mellem, om de er online eller offline. Det flyder sammen for dem. 

Hvilke tendenser bringer Generation Y med sig som forbrugere?

Der er mange, der tror, at de unge bare har en køb-og-smid væk mentalitet, men de er faktisk bedre end deres rygte. De er gode til at spare op, og de går efter de gode tilbud, når de handler ind. De putter gerne kendte mærkevare i indkøbskurven, men kun hvis de synes, det giver værdi for dem - det er ikke nok at have et kvalitetsprodukt. Hvis de ikke kan identificere sig med den fortælling, der omgiver produktet, vælger de bare et billigere no-name alternativ.

Hvad er den største udfordring ved Generation Y som forbrugere?

De er kræsne og mere krævende end tidligere generationer, så butikkerne skal virkelig have noget at byde på, før de gider handle hos dem. Image og oplevelser er lige så vigtigt for dem, som udvalget af produkter og pris. Butikker skal derfor tilbyde noget andet end bare et sted, hvor man hiver varer ned fra hylderne. Både butikker og fødevareproducenter skal tænke mere innovativt, hvis de vil ramme Generation Y, og de kan lige så godt starte nu, for den generation der følger efter viser samme tendenser, bare forstærket.

Hvorfor er det vigtigt, at detailhandlen interesserer sig for Generation Y?

Mange af de vaner og indkøbsmønstre vi har som forbrugere bliver grundlagt i teenageårene, og når vi lige er flyttet hjemmefra. Det samme gælder for loyaliteten over for brands, som man føler, at man har en relation til. For butikkerne og leverandørerne er det vigtigt, at få fat i forbrugerne og få et forhold til dem, inden de lægger sig fast på et forbrugsmønster.

LÆS OGSÅ
Fremtidens forbrugere er kræsne og krævende

 


Tagget med Bæredygtighed, Dyrevelfærd, Fødevareforsyning, Forbrug, Økologi, Vækst