Madtendenser har det med at komme og gå. Detailhandlen og producenterne skal hele tiden have fingeren på pulsen, men også andre ”komplimentær” erhverv er påvirket, når vi ændrer vores madvaner.

En ny analyse fra Landbrug & Fødevarer viser, at når ønsket om friske grøntsager går ind, ryger fryseren ud.

Salget af frysere er faldet siden 2006, hvor der blev der solgt 140.000 køle/fryseskabe om året. I 2015 var det tal faldet til 100.000. Det samme gælder antallet af kummefrysere, der også er halveret i den periode.

Ifølge markedsanalytiker Christie Nielsen fra Landbrug & Fødevarer, der står bag analysen, kan årsagen til den dalende interesse for frysere være danskernes madvaner, og hvordan producenterne har rettet ind efter forbrugerønskerne.
LÆS OGSÅ Madtendenser 2016 Tema

Forbrugerne vil hellere have friskhed end frost

Fødevareproducenter lancerer færre frosne produkter, og danskerne køber færre af dem: Siden 2010 er andelen af nye frosne fødevarer på markedet dalet med 4 pct.

Der er en række mere eller mindre cementerede madtendenser, der har indflydelse på, hvordan danskerne indretter deres køkkener lige nu, fortæller Christie Nielsen.

Det er bl.a. trends som naturlighed og ”fri-for”.

”Friskhed hænger meget sammen med oplevelsen af naturlig mad uden tilsat kemi, og jo friskere og jo kortere holdbarhed, des mere naturligt opleves fødevarerne. En af de tendenser vi har set blandt danskerne er, at de går op i, at maden skal være naturlig og føles ægte – det vil sige så tæt på dens naturlige oprindelse som muligt,” siger Christie Nielsen og uddyber:

”Det handler ikke nødvendigvis om, at forbrugerne prioriterer friskhed som sådan, men at maden skal være ”naturlig” og uden tilsætningsstoffer og uforarbejdet. Derfor vælger danskerne måske frosne fødevarer fra, fordi det er svært at vurdere ud fra kriterier, når måltidet ligger frossent i køledisken.”

Fremtidens køkken tager form efter vores madvaner

Mange har måske også hørt om de famøse new yorker-lejligheder, der ikke har et køkken, fordi mange amerikanere angiveligt spiser take away til de fleste måltider.

Selvom take away og convenience produkter omsider vinder stærkt ind på de danske forbrugere, kommer det dog ikke til at betyde den visse køkkendød i dansk regi. 

LÆS OGSÅ Plastic og lang transport vil blive set som 'af det onde'

”Den stigende interesse for råvarer, madlavning, madkvalitet og smag kan være med til at påvirke, hvordan vi indretter vores køkkener. Convenience vinder frem, men stadig flere kaster sig over madlavning, og det betyder en voksende interesse for køkkenmaskiner som foodprocessorer og blendere, som vi kan have til vores rådighed, når vi skal udfolde vores kreativitet i køkkenet,” siger Christie Nielsen.

 

Danskerne bruger flere penge på køkkener end nogensinde før

Det bekræfter direktør i FEHA, brancheforeningen for elektroniske husholdningsapparater, Henrik Egede. Faktisk har danskerne aldrig brugt så mange penge på hvidevarer og maskiner til deres køkkener, som de har gjort i 2016.

”Forbrugerne investerer mere i deres køkkener nu end tidligere, og 2016 bliver formentlig det år, hvor danskerne har investeret mest i hvidevarer og husholdningsapparater - mere end før krisen i 2007,” fortæller Henrik Egede.

”Forbrugsvæksten er bredt fordelt over produkter til køkken og hjem: Lige fra vaskemaskiner og tørretumblere over emhætter til kaffemaskiner og juicere."

Ønsket om at mindske madspild gør små frysere upopulære

Men hvorfor fryseren ikke følger med den ellers store interesse for et køkken fuld af maskiner, kan Henrik Egede ikke give noget klart svar på.

Både Henrik Egede og Christie Nielsen spår, at det øgede fokus på madspild kan have en positiv effekt på frysersalget, fordi det bliver lettere at opbevare mad og forlænge holdbarheden på fødevarer.

”Vi mærker øget interesse for at mindske madspild gennem bedre organisering, de kan føre til en fortjent revival for frysebokse og kummefryser,” siger Henrik Egede.

LÆS OGSÅ Madtendenser 2016: Hurtigt, sundt og bæredygtigt