Ligesom debattøren og realitystjernen Nikita Klæstrup kunne bryste sig af at være den mest googlede person i 2015 har googles madunivers sine helt egne kendisser og modefænomener, der også bliver listet i googles hitlister.

Googles nyeste rapport over, hvad amerikanerne søgte mest på i 2015 giver et værdifuldt indblik i, hvilke fødevarer, internetbrugere gerne vil vide mere om. Og resultatet er et væld af specifikke søgeord, der bliver defineret som madtrends anno 2015 - nogle velkendte på dansk jord, andre ukendte.

Google trend-oversigten fremhæver en interesse for det asiatiske køkken med retter som Ramen og Pho, der også har fået mere bevågenhed i dansk regi de senere år, og, at amerikanerne desuden eksperimenterer flittigt med mindre berømte dele af grisen, som nakkefilet.

Læs hele Google Trend Report

Digital madkultur skaber madfællesskaber

Trend-rapporten viser også, at google-søgninger ofte vender sig i retning af de såkaldt funktionelle fødevarer, og Google spår en fremtid for fødevarer, der tilgodeser den enkelte forbrugers specifikke ernæringsmæssige restriktioner og behov.

I gamle dage var det familie og kogebøger, der gjorde os klogere på mad, men nu kan vi google og søge lige præcis, det vi gerne vil vide.

Marie Sainabou Jeng, mad+medier

Disse mere specifikke fødevaretendenser er karakteristiske for den digitale madkultur, siger Marie Sainabou Jeng, der er kommunikationsrådgiver i egen virksomhed og medstifter af netværket mad+medier.

”I gamle dage var det familie og kogebøger, der gjorde os klogere på mad, men nu kan vi google og søge lige præcis, det vi gerne vil vide. Der er mulighed for, at man kan blive helt nicheorienteret og finde frem til sin egen madreligion, hvis man dyrker det,” siger hun og forklarer, at vejen fra, at en fødevarer trender og dør ud igen er speedet væsentligt op med de nye medier.

”Du behøver ikke at vente på næste udgave af Alt for damerne for at blive dikteret de nyeste trends, for du kan selv søge hurtigt på Instagram og Google eller læse blogs. Du er ikke længere begrænset af din evne til at finde de internationale magasiner på tryk, for at blive klogere på, hvad der rør sig ude i verden, og det har på sin vis et demokratisk element. Det er langt lettere at finde madfællesskaber med en internetforbindelse i hånden,” fortæller Marie Sainabou Jeng.

LÆS OGSÅ Er sociale medier vejen frem for de små producenter?

Internettet giver gurkemeje et hurtigt men kort liv

Det hele foregår lidt hurtigere på internettet, fordi der i høj grad er kortere imellem, at en idé opstår hos first movers til den går mainstream.

Christiane Vejlø, Elektronista

Google trends-rapporten forudser, at en række yderst populære fødevarer hurtigt vil bevæge sig ud af hitlisterne igen, det gælder eksempelvis veganske donuts, gurkemeje, funfetti og jackfruit , som alle er fødevarer, der går under den kategori, som google kalder ”rising stars” – fænomener, der kommer hurtigt og formodes at gå hurtigt igen.

Således har søgninger på glutenfri cup cakes og kålchips nået sit højdepunkt og er på vej ud af de sultne internetbrugeres interessefelt.

Det er ifølge Christiane Vejlø, digital trendanalytiker i eget firma, Elektronista, karakteristisk for internettet, at nogle trends bliver vakt hurtigere til live og ligeledes dør tidligt:

”Det hele foregår lidt hurtigere på internettet, fordi der i høj grad er kortere imellem, at en idé opstår hos first movers til den går mainstream.”

Det kan også have en effekt på, hvad der fra tid til anden bliver hits:

”Det, der hurtigt trender kan være noget, der har en appel (for internetbrugerne, red.) i forhold til, om det er vildt og om det støjer, men så dør det også hurtigere ud igen,” siger Christiane Vejlø, der også påpeger, at alle de mange muligheder kan gøre maduniverset så stort, at folk hele tiden er bange for at gå glip af muligheden bag det næste klik.

LÆS OGSÅ Brandekspert Et temmelig first mover fødevareprojekt

Google er også en generel kogebog

På trods af madtrends og diverse hittende fødevarer, vil der altid være mest søgning på de klassiske opskrifter, som flæskestegen juleaften og brændende kærlighed.

Torbjørn Flensted, seo.dk

Men internettet er ikke kun hjemsted for madtrends med kort levetid og ernærings-specifikke madreligioner lyder det fra Torbjørn Flensted, der er SEO-ekspert hos seo.dk.

”På trods af madtrends og diverse hittende fødevarer, vil der altid være mest søgning på de klassiske opskrifter, som flæskestegen juleaften og brændende kærlighed, så samtidig med, at vi har adgang til inspiration, er der en meget stor andel af folk, der bruger google som en stor kogebog. ”

En søgning på den danske hjemmeside google.dk/trends afslører også, at sultne internetbrugere i Danmark primært tuner ind på opskrifter med kartofler, når julen står for døren, at frikadeller er en højst upopulær ret i juli måned, og at indbyggerne i Nordjylland ikke er nær så interesserede i wok som nordjyderne.

Så selvom internettet er godt til de mere nicheorienterede madtendenser, så bliver internettet i høj grad også brugt som en klassisk kogebog. Der er derfor ikke risiko for, at internetbrugerne udelukkende falder hen til at spise regnbue-bagels og funfetti.

”Man kan godt tale om, at der er nogle tendenser, der får alle aktører til at handle på én måde, der vil trække en masse mennesker med sig, men der er altid dem, der går i en anden retning,” siger han.