De danske kommuner er forelskede i madmarkeder. Nye torvehaller og street food-markeder bliver planlagt i Aarhus, Aalborg, Odense og København, og det eksisterende marked i Roskilde vil blive udvidet med 50 procent. Det viser en rundringning, som foodculture.dk har lavet.

Visionerne er inspireret af blandt andet Torvehallerne på Israels Plads ved Nørreport i København, der åbnede i 2011, og Copenhagen Street Food, der åbnede på Papirøen i den centrale del af København i 2014.

Som Thomas Jakobsen, direktør i Kultur- og Fritidsforvaltningen hos Københavns Kommune, siger:

”Der er ingen tvivl om, at der er et øget fokus på det her. Det er et vækstområde, og det er arbejdspladser, det handler om.”

Han vurderer, at der er et potentiale for i alt 6-8 fødevaremarkeder, hvor der sælges råvarer og gademad, alene i København. Det vender vi tilbage til.

En tradition, der er døet hen i Danmark

Der kommer snart et nyt marked på Skt. Knuds Torv, der minder om Torvehallerne i København.

Claus Pedersen, Aarhus Kommune

En torvehal er traditionelt set et marked, hvor et større antal individuelle stadeholdere sælger friske råvarer eller små retter bag hvert sit kasseapparat. Og på det typiske europæiske torvehalsmarked bliver man mødt af en overflod af råt kød, hele fisk, frugter, fritliggende krydderier og andre friske råvarer.

Fænomenet har eksisteret i omtrent 2.000 år, fra Romertidens torvehaller, over La Boqueria i Barcelona til Torvehallerne ved Nørreport i København. Og i lande som Sverige, Tyskland, Frankrig og Spanien er der fortsat en rig tradition for den slags markeder. Men i Danmark har fænomenet taget et massivt dyk, efterhånden som supermarkederne og discountbutikkerne erobrede danskernes madvaner i anden halvdel af det 20. århundrede.

Nu får markederne en ’revival’ i Danmark. Både i form af traditionelle torvehaller med fokus på råvarer, rene street food-markeder og markeder, der lægger sig midt imellem.

LÆS OGSÅ Massiv opbakning til nyt lokalt banebrydende madmarked

Tre nye markeder på vej i Aarhus centrum

Claus Pedersen er chef for Center for Byens Anvendelse i Aarhus Kommune. Han fortæller, at aarhusianerne kan se frem til tre nye markeder, der minder om dem i København.

"Der kommer snart et nyt marked på Skt. Knuds Torv, der minder om Torvehallerne i København. Her er Kähler i gang med at lave et projekt, der blander salg af råvarer med street food,” fortæller han.

I hallen vil individuelle stadeholdere kunne servere mad og drikke og sælge råvarer, og markedet står til at åbne i anden halvdel af 2016.

”Der er også flere iværksættere, der vil starte noget a la Papirøen i København, og som leder efter lokaler. Mange af dem har kastet deres kærlighed på DSB’s hal på rutebilsstationen, der bliver brugt til parkering i dag. Vi har formidlet kontakten mellem DSB og iværksætterne og sendt tre forskellige koncepter om street food videre til DSB. Tidsplanen for alle tre koncepter er, at der gerne skal ske noget allerede i 2016,” siger Claus Pedersen.

DSB er positive over for idéen, oplyser han.

Nyt udendørs marked på vej i Aarhus

En investor er på vej med et nyt koncept, der kommer til at ligge ved de gamle spritfabrikker, og som kommer til at minde om Torvehallerne i København.

Peder Baltzer Nielsen, Aalborg Kommune

Desuden er et nyt, udendørs street food-marked på vej i Aarhus. Det hele begyndte, da Aarhus Kommune i 2014 tillod små vogne – på størrelse med ladcykler – at servere mad og drikke i gaderne. Det blev en udpræget succes, og nu er det vedtaget, at større madvogne også skal have lov til det.

”Vi har en hel del forespørgsler fra erhvervsdrivende, der gerne vil sælge mad fra større madvogne. Og dem har vi nu henvendt os til og sagt, at vi nu har et administrationsgrundlag, så vi kan gå i gang,” fortæller Claus Pedersen.

Der er desuden udsigt til, at de mange food trucks snart kan samle sig på byens havnefront.

”Vi har nogle større arealer på havnen, der kommer til at ligge tomme i nogle år. Og det kan sagtens blive et sted, hvor de større madvogne kan samles,” siger Claus Pedersen.

Derudover har Aarhus allerede to markeder, hvor der sælges fødevarer – dels et på Ingerslev Boulevard, der holder åbent to dage om ugen, dels et i Gjellerup ved navn Bazar Vest.

SE OGSÅ TV: Nyt madmarked skal være arnested

Flere markeder på vej til Aalborg

I Aalborg fortæller stadsarkitekt Peder Baltzer Nielsen, at både politikere, embedsmænd og erhvervsdrivende er stærkt inspirerede af torvehals-konceptet. Og der er interesse for at starte nye madmarkeder på flere centrale arealer i byen.

”En investor er på vej med et nyt koncept, der kommer til at ligge ved de gamle spritfabrikker, og som kommer til at minde om Torvehallerne i København. I dag er det et meget, meget tomt område. Men nu er man i færd med at opføre ’Cloud City’, hvor der vil være boliger, hotel og butikker. Og her er der planer om at bygge en torvehal. Det er tegnet, der er en helhedsplan for det, og vi bygger det ind i et lokalplansforslag, som kommer ud lige efter sommerferien. Det er blandt andre tegnestuen BIG, der står bag tegningerne.”

Den planlagte torvehal ses øverst på pladsen mellem de røde bygninger. Resten af 'cloud city' vil bestå af blandt andet boliger og et hotel.
Billedet: Den planlagte torvehal ses øverst på pladsen imellem de røde bygninger. Resten af 'cloud city' kommer til at bestå af bl.a. boliger og et hotel.

Nyt marked på Frederiks Torv

Vi kunne godt tænke os, at København bliver en madby, hvor der er madoplevelser til alle sanser. Og det kan torvehaller og madmarkeder helt klart være med til at skabe.

Thomas Jakobsen, Københavns Kultur- og Fritidsforvaltning

Et nyt marked er også på tegnebrættet på Frederiks Torv i den centrale del af Aalborg, fortæller Peder Baltzer Nielsen:

”Kan man give stadeholdere mulighed for at drive forretning her, så tror jeg, man får skabt et miljø. Og det skulle være et permanent marked, der kan være åbent hver dag. Men jeg forestiller mig ikke, at man bygger noget med tag over. Det kan være, at man laver en mellemting mellem mobile stader og mere faste stadepladser.”

”Der har også været snakket om Budolfi Plads, men her har vi afskåret os fra, at der skal være torvehaller som sådan, fordi pladsen skal være præget af butikker i arkader omkring en rolig plads. Det betyder ikke, at der ikke må være udendørs salg, men det vil være underordnet pladsens øvrige formål,” fortæller Peder Baltzer Nielsen.

Plantegningen viser tydeligt, at de kommende beboere i 'Cloud City' ikke kommer til at gå langt efter friske råvarer, hvis planerne om en torvehal bliver vedtaget.
Billedet: Plantegningen viser tydeligt, at de kommende beboere i 'Cloud city' ikke kommer til at gå langt efter friske råvarer, hvis planerne om en torvehal bliver vedtaget.

Københavns kommune: Vi har plads til 6-8 torvehaller

I Københavns er der en hel række initiativer i gang. Det har allerede været fremme i pressen, at Tivoli er i færd med at åbne et nye madmarked ved Københavns Hovedbanegård, og at en ny torvehal er på vej til det nu nedlagte Toves Galleri på Vesterbro. Men det er kun begyndelsen på det hele, fortæller Thomas Jakobsen, direktør i Kultur- og Fritidsforvaltningen.

”Vi kunne godt tænke os, at København bliver en madby, hvor der er madoplevelser til alle sanser. Og det kan torvehaller og madmarkeder helt klart være med til at skabe,” siger han.

Kommunens langsigtede vision er dog ikke blot at skabe gode oplevelser. Det handler også om at skabe bedre afsætningsmuligheder for lokale producenter, og bedre indkøbsmuligheder for restauratører, fortæller han.

”Vi får indikationer fra markedet på, at der er et potentiale for madmarkeder 6-8 steder i København. Nogle steder vil være mest baseret på street food, mens andre steder vil have et stigende udvalg af råvarer og specialprodukter. Jeg tror, at den store opmærksomhed omkring street food vil være et godt afsæt for flere markeder med råvarer og specialprodukter.”

Særligt planerne om nye street food-markeder er langt fremme, fortæller han.

”Vi er i dialog med private parter om et street food-marked under Bispebuen (på grænsen mellem Frederiksberg og København, red.). Men også et midlertidigt street food-marked på Skodagrunden i Nordvest er på tegnebrættet. Desuden vil vi gerne have mere liv i ’kulturkvarteret’ i Indre By, hvor vi forsøger at skabe mulighed for et historisk madmarked i Frederiksholms Kanal – på både. Endelig er Kødbyens madmarked jo eksploderet fuldstændig, og de har også kig på andre steder i byen. Frederiksberg Kommune er også i gang med det,” siger Thomas Jakobsen.

LÆS OGSÅ
Stort madmarked skal genoplive stendødt center på Vesterbro (eksternt link) 

To nye markeder på tegnebrættet i Odense

Vi er ved at udvikle ny bebyggelse, nye gader og pladser med en enestående placering lige midt i den historiske by.

Carsten Henriksen, Odense Kommune

I Odense centrum åbner det såkaldte Odense Food Market til august. Og på initiativets hjemmeside står der, at det vil være ”et nyt mad hus med højt til loftet, rustikke rammer og 18-20 forskellige madkoncepter indenfor street food-genren.”

Desuden fortæller Konstitueret Chef for Bystrategisk Stab, Carsten Henriksen:

”Vi er ved at udvikle ny bebyggelse, nye gader og pladser med en enestående placering lige midt i den historiske by. Og i det oprindelige oplæg til arkitektkonkurrencen sagde man, at en af mulighederne kan være at etablere en torvehal. Nu er der kommet en plan og nogle byggefelter, og dem er vi i gang med at sælge. Vi ved ikke, om der er nogen af køberne, der byder ind og siger, at de gerne vil lave en torvehal. Men ideen er lagt ud til at blive grebet, og vi er meget spændte.”

”En torvehal i centrum vil blive set som en stor attraktion, og det vil være rigtig godt i forhold til at få skabt byliv og handel,” siger han.

Odense har i øvrigt allerede to centrale madmarkeder: Et grønttorv i H.C. Andersen-kvarteret onsdag og lørdag og Bazar Fyn, der har almindelige åbningstider.

Roskildes marked udvider med 50 procent

I Roskilde har man haft et centralt, udendørs marked, så længe byen har eksisteret. Det ligger på Stændertorvet og har aktuelt åbent hver onsdag og lørdag. Og markedet går så godt, at kommunen nu vil udvide arealet med 50 procent, fortæller Lars Elmsted, kommunikationskonsulent i By, Kultur og Miljø i Roskilde Kommune.

”I øjeblikket er markedet 800-900 kvadratmeter. Nu åbner vi 400-500 kvadratmeter mere og vil skabe et miljø, som gør, at flere kan få afsat sine varer. Det vil vi gøre ved blandt andet at sætte endnu flere borde og bænke op,” siger Lars Elmsted.

Han understreger, at udvidelsen ikke er behandlet politisk endnu, men siger:

”Jeg tror helt sikkert, der er politisk medvind, for der er en bred interesse for at styrke både handel og kulturliv i Roskildes bymidte.”

 


Tagget med Forbrug, Innovation, Vækst