Kager er hot. Gårdliv er not.

De fleste danske madbloggere skriver om opskrifter, mens der til gengæld ikke kommer meget mudder på gummistøvlerne.

82 pct. af de danske madbloggere skriver indimellem eller ofte om opskrifter, mens 61 pct. skriver om kager, desserter og chokolade. Det viser en undersøgelse af de danske madbloggere lavet af foodculture.dk, hvor 123 danske madbloggere har deltaget.

Til sammenligning er der i bunden af listen kun 15 pct. af bloggerne, der indimellem eller ofte skriver om landbrug og gårdliv, 18 pct. der skriver om kaffe og te og 25 pct. der kaster deres fokus på vin og øl.

”Det handler om, hvad der er fotogent. Kager og chokolader er pæne og det får flest likes på instagram. Det virker,” siger Julia Lahme, ejer af kommunikations- og brandingvirksomheden Lahme.

”Omvendt er det svært at vide nok om landbrug, vin og øl til at sige noget fornuftigt. Det er jo et kampkompliceret felt.”

Det spiller stor rolle, hvor folk kommer fra

Tendensen går lodret imod at vælge emne efter hvad andre bloggere ikke skriver om. For på den måde at være unik. Men ifølge Trine-Maria Kristensen, der er ekspert i sociale medier, er det netop heller ikke den måde, de danske madbloggere går til opgaven på.

”Naturligvis er der trends, som bliver fulgt. Madspild er et eksempel, på noget, der er hot at gå op i for tiden, men ellers handler det jo typisk om, hvad bloggerne brænder for i deres fritid. Og hvad de ved noget om. Og her spiller det jo også ind, hvilke kår folk kommer fra,” siger Trine-Maria Kristensen.

”Der er flere madformidlere end bondeformidlere i flokken og der er også flere klik i at skrive om madspild end landmandsliv. På den måde bliver det jo et enkelt valg, for alle bloggere er jo også interesserede i læsere,” siger Trine-Maria Kristensen.

Kager får flere likes på sociale medier

Valdemarsro.dk er med 2,6 mio. besøgende i 2013 iblandt de mest besøgte danske madblogs, og her indgår kager også i flittigt omfang ved siden af andre opskrifter på hjemmesiden. 

Ann-Christine Hellerup Brandt, der står bag bloggen, bekræfter, at hendes egne indlæg om kager og desserter nemmere får ”synes godt om”-klik på facebook og instagram end andre emner. Hun afviser dog, at have valgt søde sager til for at få flere brugere.

”Det har jeg ikke gjort bevidst, men jeg er opmærksom på, at jeg gerne vil blogge om et varieret indhold af søde sager, aftensmad, snacks, morgenmad, drikke og så videre. Det skaber variation på min blog, som jeg synes er vigtigt,” siger Ann-Christine Hellerup Brandt.

Hun besøgte på et tidspunkt en økologisk æg-producent. Og selv om hun oplevede, at det blev taget godt imod af læserne og var et meget spændende indlæg at lave, så var det også mere krævende at blogge om og krævede mere tid.

Lone Landmand blogger om gårdliv

Mod vest, på en gård i det midtjyske lige syd for Aarhus er der en blogger, der i stedet taget udgangspunkt i gårdliv og det at være landmand. Lone Vitus, hedder hun, og Lone Landmand, hedder bloggen, der handler om alt fra dagligdagsliv til opskrifter.

”Livet på landet, tæt på det, der virkelig betyder noget, nemlig at dyrke og avle mad formidles alt for sjældent på en måde, der er interessant,” forklarer Lone Landmand om baggrunden for bloggen. 

Opskrifter hiver stadig mest trafik

Hun lægger dagligt nye indlæg på og oplever at antallet af sidevisninger er steget støt igennem 5 år og fortsat stiger. Alligevel er det ikke indlæggene om landmandslivet, der tiltrækker sig størst opmærksomhed.

”De sider, der vises oftest, er absolut opskriftsiderne. Her er der tale om klassikere, som læserne bruger igen og igen,” siger Lone Landmand.