Soya fra Kikkoman, hytteost fra Arla og Marcipan fra Odense Marcipan. 

Madbloggeren Marianne Koldby modtager jævnligt gratis produkter og vareprøver fra fødevarevirksomheder, der meget gerne ser, at hun skriver om deres produkter på hendes velbesøgte blog Tante Sød. Selvom Marianne Koldby ikke har nogle faste aftaler med virksomhederne om at skrive om de tilsendte fødevareprodukter, så sker det ofte, at hun skriver om dem alligevel.

”Når jeg modtager noget sørger jeg altid for at blogge om det på den ene eller anden måde. Det synes jeg er at yde en helt naturlig respekt for at have et godt samarbejde med virksomheder,” siger Marianne Koldby”.

Tante Sød er en blandt mange madbloggere, der får gratis leverancer af forskellige virksomheder. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Foodculture.dk blandt 123 madbloggere svarer over halvdelen, at de indimellem eller ofte får tilsendt gratis produktprøver. Og godt en fjerdedel svarer, at de har en fast sponsoraftale med en eller flere virksomheder. 

Samarbejde er juridisk gråzone

Samarbejdet mellem virksomheder og bloggere er blevet et fokusområde for Forbrugerombudsmanden, der i øjeblikket oplever flere henvendelser fra journalister og andre, der klager over, at det er uklart, om der er en aftale imellem bloggeren og en virksomhed.

Men markedsføringslovens udformning gør det svært at bygge en sag op af den simple årsag, at hverken virksomheder eller bloggere ifølge loven er forpligtet til at udlevere den nødvendige dokumentation om de to parters samarbejde.  

”Vi skal jo bruge dokumentation for, at der foreligger en fast aftale mellem blogger og virksomhed, ellers har vi ikke en sag. I øjeblikket kan vi kun få viden om sådanne faste aftaler mellem virksomheder og bloggere via en tredjepart. Det er årsagen til, at vi ikke har flere sager på det her område. Det skyldes bestemt ikke manglende fokus fra vores side,” siger fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, Danielle Berggreen. 

LÆS OGSÅ Madbloggere savner definitioner

Politikere vil se på lovgivning

Forbrugerordfører hos Socialdemokraterne, Anne Sina, anerkender at der her er tale om en juridisk gråzone. Hun vil nu kigge på, om der skal være nogle klarere juridiske retningslinjer i forhold til samarbejdet mellem bloggere og virksomheder.

”Bloguniverset er jo et område i vækst, der efterhånden har rigtig mange følgere, der bruger blogs aktivt i deres hverdag. Og samtidig er det også et område, som i stigende grad har en markedsføringsmæssig værdi for virksomhederne. Derfor skal der selvfølgelig være helt klare juridiske retningslinjer i forhold til skjult reklame, så brugerne kan gennemskue samarbejdet mellem bloggere og virksomheder på de pågældende blogs,” udtaler Anne Sina.

Venstres forbrugerordfører Jan E. Jørgensen er enig, at der skal være klare retningslinjer dette område.

”Vi vil gerne se på nogle muligheder for at gøre det nemmere for forbrugerombudsmanden at få større indsigt i disse sager. Men der skal findes en model, som ikke er til belastning for de danske virksomheder,” pointerer Jan E. Jørgensen. 

LÆS OGSÅ Madbloggere er eftertragtede hos fødevarevirksomheder

Alle har fordele ved åbenhed

Ifølge Marie Sainabou Jeng, der selv er madblogger og medstifter Mad+Medier - et af Danmarks største netværk for madkommunikatører, er det vigtigt at være total åben om alle former for samarbejde mellem virksomheder og bloggere.


”Der kan ske et tab af troværdighed i forhold til læserne, hvis bloggerne ikke er åbne om deres samarbejder med virksomheder. Og i sidste ende går det jo ud over læserne, der ikke kan gennemskue, hvis en blog har et skjult samarbejde med en eller flere virksomheder,” fastslår Marie Sainabou Jeng.  

”Det her er ikke kun et problem blandt madbloggere. Det er et brancheproblem. Det er min erfaring, at madbloggeres adfærd ikke adskiller sig fra andre medier som for eksempel livsstilsmagasiner og ugeblade, der heller ikke er åbne nok om deres samarbejde med fødevarevirksomheder.”