Under 10 timer om ugen og stort set ingen indtjening, selv om de har været i faget i typisk 3-5 år. 

Det er de færreste, der ville fortsætte ad denne karrieresti, men ikke desto mindre er det virkeligheden for de danske madbloggere. Det viser en undersøgelse foodculture.dk har foretaget og som er blevet distribueret af netværksorganisationen mad+medier. I alt 123 madbloggere har svaret på spørgsmål om deres blogs.

”Der er definitivt ingen, der tjener penge nok til at leve af at madblogge i Danmark,” siger Rasmus Holmgård, partner og medstifter af mad+medier. 

”For mange er madkommunikation blevet et fuldtids- eller deltidserhverv. Jeg vil anslå, at 40-50 stykker i Danmark rammer den kategori, men bloggen er sjældent den direkte kilde til indtægten. Når bloggeren tjener penge på for eksempel en artikel eller et foredrag, er indtægten afledt af den position, som madbloggen har givet vedkommende," siger Rasmus Holmgård.

LÆS OGSÅ Madbloggere er eftertragtede hos fødevarevirksomheder

De fleste er kvinder i alderen 26-37 år

Ifølge madblogs.dk, der kalder sig Danmarks mest komplette liste over danske blogs om råvarer, madlavning, opskrifter og alt der har med mad at gøre, findes der i omegnen af 600 danske madbloggere i Danmark.

Undersøgelsen fra foodculture.dk og mad+medier peger på at 3 ud af 4 madbloggere er kvinder, over halvdelen er i alderen 26-37 år, 4 ud af 5 har en mellemlang eller lang videregående uddannelse og 4 ud af 5 bruger under 10 timer på deres blog om ugen. Dertil kommer, at hver tredje har en kommunikationsfaglig baggrund.

Ventil for at lufte tanker om mad

Af svarene fremgår det, at baggrunden for at blogge typisk er, at skabe en ventil, hvor folk kunne lufte tanker om mad.

”Jeg manglede et sted, hvor jeg kunne komme af med nogle tanker om mad og gode opskrifter,” lyder det et sted.

SE OGSÅ TV Mød to madbloggere

Blog har ført til webshop for blogger

En af de bloggere, der medvirkede i undersøgelsen er Marianne Koldby. Hun bor på Samsø, bruger under 5 timer om ugen på sin blog, har 10.000-30.000 besøgende om måneden, men ingen indtjening udover produkter fra virksomheder, som jævnligt bliver sendt til hende.

Tanken for hende var aldrig at gøre madbloggen til sit levebrød, men bloggen har sat andre ting i gang.

”Det begyndte som en hobby, men er ved at udvikle sig til meget mere end det. Jeg har for nylig åbnet en webshop ved navn Øshopping.dk med produkter fra Samsø. Jeg brænder meget for økologi og håber, at jeg engang i fremtiden kan samkøre min blog med webbutikken,” siger Marianne Koldby.

Danmark er for lille til at gøre madblogging til levebrød

Ifølge Katrine Emme Thielke, der selv har en madblog og er chef for digitale og sociale medier i rådgivningsvirksomheden Advice, er det meget typisk at madbloggere udvikler deres hverv til også at omfatte madkommunikation.

”Danmark er for lille et område til at madblogging bliver andet end et hobbyerhverv. Det kan til gengæld fungere som et springbræt, give personlig kompetenceudvikling og mange ser det som en del af deres profession, som kan føre til forskellige karrierehop i den retning, de ønsker sig,” siger Katrine Emme Thielke.

PR-blogging rammer aldrig Danmark

Mogens Bisgaard blogger selv på madkultur.dk om tendenser indenfor madkultur og bloggerverdenen og er næstformand for Slowfood København i Nordsjælland. Han pointerer, at det absolut ikke handler om at leve af sin madblog for enhver pris.

”I USA har vi de senere år oplevet en kraftig fremmarch af PR-blogging,” siger han.

PR-blogging, som vil sige, at en virksomhed har lavet et fast samarbejde med en madblogger, der modtager produkter eller løn mod til gengæld at skrive om virksomhedens interesser.

”Disse blogs tager ofte, hvad som helst ind og skriver om det. Det synes jeg er uhyggeligt, for her kan forbrugerne tage grueligt fejl af bloggen, der jo ikke afspejler et helt almindeligt liv. Men jeg tror ikke, at den her luskede pr-blogging er noget, vi kommer til at se i Danmark, fordi danske bloggere generelt har et stort behov for selv at bestemme, hvad de skriver om,” siger Mogens Bisgaard.

LÆS OGSÅ Madbloggere savner definitioner