Hjemmelavede opskrifter på pandekager, private holdninger til mad og gode råd til kost. Indlæggene på de danske madblogs er populære, hvis man skal tro madbloggerne selv. 

Ifølge en undersøgelse, som foodculture.dk har foretaget blandt 123 danske madbloggere, mærker næsten hver anden danske madblogger en stigende interesse for deres blog sammenlignet med 3-5 år tidligere. 

Udviklingen er ifølge Trine-Maria Kristensen, der er ekspert i sociale medier, ikke så underlig:

”Hvis man ser på mængden af kogebøger, der bliver udgivet, er det også stigende. Og sammenholdt med en voksende interesse for de sociale medier over de senere år, er det at lave, men også at følge, madblogs en hobby, der er til at overskue, og en cool og livsstilsbevidst måde at tage del i hele det sociale univers,” siger Trine-Maria Kristensen. 

Opskrifter findes i dag også på modeblogs

Den stigende interesse kunne gå udover andre blogs, men ifølge Julia Lahme, der ejer kommunikations- og brandingvirksomheden Lahme, er det ikke tilfældet. 

”Mad er blevet en identitetsskabende faktor. Derfor ser vi, at livsstils- og modebloggere begynder at interessere sig mere og mere for mad og blande det ind i deres univers,” siger Julia Lahme.

Hun peger som eksempler på livsstilsbloggerne Emily Salomon, der har oprettet en fane med opskrifter på sin blog, og på Linda Østergaard, der driver bloggen simpel dagbog

Bloggen skal kort og hurtigt til sagen

Ifølge Julia Lahme er nøglen til at blive eksponeret, at bloggeren helt kort kan fortælle, hvad bloggen handler om.

”Det er derfor, at en nicheblog som Jane Faerbers madbanditten.dk, har så mange følgere. Hun er nem at forstå, fordi hun har holdninger og kommunikerer skarpt om en trend,” siger Julia Lahme.

Interesse for LCHF er vokset

Trenden, som madbanditten.dk handler om, hedder LCHF (low carb high fat) og bygger på en kost med få kulhydrater og meget fedt. Desuden fokuserer Jane Faerber på gode råd til et liv uden sukker og kornprodukter. 

Hun har selv oplevet en kraftigt stigende interesse for sin blog, siden hun begyndte at blogge for tre år siden, og har i dag 340.000 besøg om måneden.

”Jeg vil bestemt mene, at min blog er et godt eksempel på, hvad det kan føre til, hvis man er skarp på budskaberne. Min rolle er ikke at være alt for alle,” siger Jane Faerber.

Madbanditten har udgivet 3 kogebøger de senere år

Som en del af den stigende interesse, har hun også udgivet 3 kogebøger de senere år. Det var ikke en del af hendes drøm, da hun begyndte som madblogger, men de danske forlag havde ifølge Jane Faerber oplevet stigende interesse for LCHF. De manglede blot en dansk talsperson.

”Egentlig faldt jeg på den måde meget ned i skødet på de danske forlag. Der var flere, der var interesserede, men jeg endte hos Politikens Forlag, der spurgte meget ind til, om jeg var parat til at stå på mål for LCHF i medierne, hvis det skulle komme så vidt. De var klar over, at LCHF-kosten jo nærmest var det modsatte af de danske officielle kostanbefalinger,” siger Jane Faerber.