”Jeg har for nylig indgået et samarbejde med Arla Danmark og holder derfor en konkurrence her på bloggen.” 

Med disse ord indleder Ellen Grigorian, madbloggeren bag Denlaktosefrieblog.dk, et blogindlæg om et samarbejde med Arla. 

Arla Foods Danmark kontaktede hende i begyndelsen af maj for at sponsorere forskellige laktosefri Arla-produkter til en konkurrence, der løb på sitet fra 9. til 23. maj. Dels ved at omtale produkterne, dels ved denne konkurrence. 

Længere nede på bloggen i et af de seneste indlæg bliver Rema 1000 anbefalet som ”en af de bedste dagligvarebutikker, jeg kender”. Og i samme indlæg bliver Arla laktosefri friskost naturel og Arla Apetina laktosefri salattern fremhævet blandt andre laktosefrie produkter. Her står ikke nævnt, om omtalen er sponsoreret.

Forbrugerrådet har fået flere henvendelser

Omtalerne på denlaktosefrieblog.dk bryder ikke markedsføringsloven, fordi det tydeligt står ud for selve indlægget, at der er tale om reklame, men Forbrugerrådet kender udmærket til problemstillinger om skjult reklame på blogs, og har tidligere modtaget flere henvendelser om situationer, hvor forbrugere kan komme i tvivl.

”Man må ikke kunne komme i tvivl som forbruger, og det er op til afsenderen at gøre det tydeligt. Der er indimellem nogle situationer, hvor det ikke fremgår tydeligt nok af bloggen,” siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet.

Han har ikke set nærmere på denlaktosefrieblog.dk og udtaler sig derfor ikke om den, men generelt.

”Det er de færreste erhvervsdrivende, der vil fremhæve noget negativt om et produkt, de reklamerer for, hvorimod det ikke skorter på roserne om varen. Det er derfor det er så vigtigt for forbrugeren at vide, hvornår der er tale om reklamebudskaber. Mit indtryk er, at det bliver mere og mere udbredt for erhvervsdrivende at bruge privatpersoner til at promovere sine produkter,” siger Jakob Steenstrup.

Nævner ikke samarbejde under "om bloggen"

På denlaktosefrieblog.dk står der ikke nævnt noget om et samarbejde med Arla Danmark under fanerne ”om bloggen” og ”om mig”.

”Det er også tanken, at jeg vil skrive mere om min baggrund, min arbejdserfaring og om, hvem jeg har samarbejdet med. Jeg er i øjeblikket ved at lave en del om på bloggen,” siger Ellen Grigorian.

Hun fastslår, at hun aldrig har modtaget nogen betaling for noget arbejde på sin blog. Kun præmier til konkurrencer, er blevet sponsoreret. Og omtalen af Rema1000 er baseret på, at butikken i hendes optik er den førende inden for laktosefri produkter.

Gør sponsorat tydeligt i indledninger

Ellen Grigorian forstår, hvis nogle læsere bliver forvirrede, men understreger, at hun går højt op i, at forbrugerne kan gennemskue om et indlæg er sponsoreret.

”Jeg lader det ofte fremgå tydeligt af indledningen, for jeg er meget forsigtig med, hvad jeg skriver, så folk ikke er i tvivl,” siger Ellen Grigorian.

Krav at samarbejdet tydeligt blev nævnt

Aftalen med Arla var, ifølge Ellen Grigorian, at hun tydeligt skulle nævne samarbejdet på bloggen, og det mener hun også, at hun lever op til. 

Arla Danmark er enig og fremhæver, at det er en helt afgørende forudsætning for, at de vil tage kontakt til bloggere.

”Kritikere kan jo sige, at det er købt og betalt, men vi prøver at tydeliggøre, at Arla står bag,” siger Rikke Halberg Mandsholm, PR manager i Arla Foods.

”Det er tydeliggjort ved, at vores logo er sat ind, og der står, at konkurrencen er sponsoreret af Arla Danmark. Dels er det lovgivningsmæssigt vigtigt, dels er det vigtigt for os, at det er tydeligt, hvornår vi har betalt os til omtale, og hvornår vi har fortjent omtale,” siger Rikke Halberg Mandsholm.

Arla: Vi har ingen faste blogsamarbejder

Arla Danmark fastslår, at de ikke har nogen faste samarbejder med bloggere. I tilfældet med den laktosefrie blog, er der tale om et tidsbegrænset forløb. Desuden mener Rikke Halberg Mandsholm, at det vil være rigtigt at nævne samarbejdet under feltet ”om bloggen”.

”Det har vi slet ikke tænkt på, men det kunne man da godt. Jeg tror, det blandt andet bunder i, at det er en tidsbegrænset kampagne, vi har lavet med hende, så det er ikke aktuelt så længe endnu,” siger Rikke Mandsholm.

Arla tager kontakt før produkter bliver sendt

Arla Danmark sender også produkter ud til en række danske madbloggere. Blandt andet til den laktosefrie blog. Det sker dog ikke uden, at madbloggeren først er blevet kontaktet telefonisk eller via mail, for at høre om madbloggeren er interesseret i at få varerne tilsendt. Typisk med udgangspunkt i, at bloggeren tidligere har skrevet om lignende emner.

”Jeg kan godt se, at det kan minde om en aftale, men af hensyn til ikke mindst madspild har vi ikke lyst til at sende noget uden at have talt med dem først. Det afgørende er, at bloggeren selv gør opmærksom på, at han har en aftale,” siger Rikke Halberg Mandsholm.

Arla: Tendens vil vokse i fremtiden

Hun er overbevist om, at denne tendens vil blive mere udbredt i fremtiden - også for Arla Danmark.

”Jeg tror, man vil komme til at gøre mere ud af denne type aktiviteter i fremtiden. Jeg tror også, der bliver et fremtidigt samarbejde i at skabe noget spændende indhold, der involverer brugerne. Igen hvor det er tydeligt, at Arla er afsender,” siger Rikke Mandsholm.

LÆS MERE på Den Laktosefrie Blog

 


Tagget med Forbrug