”Bloggere er et rigtig godt supplement til traditionel markedsføring. De rammer en helt specifik målgruppe, og kommer i dialog med mange mennesker på kort tid”.

Sådan lyder det fra Maria Bast, der er marketingschef i Friland, som leverer økologisk kød til de største supermarkedskæder.

Af samme årsag er Maria Bast netop nu i gang med at finde ud af, hvilke madbloggere hun gerne vil samarbejde med. Udmeldingen er den samme hos Dansk Supermarked, der ifølge pressechef Mads Hvitved Grand opmærksomme på fordelene ved at samarbejde med madbloggerne.

”Der er helt sikkert et stort potentiale for os med et større samarbejde på det her område. Det er for eksempel helt oplagt at bruge en madblogger i forbindelse med lanceringen af et private label. Der er ingen tvivl om, at vi vil gøre mere brug af den slags samarbejder i fremtiden,” pointerer Mads Hvitved Grand.

Friland og Dansk Supermarked er langt fra de eneste fødevarevirksomheder, som har fået øjnene op for madbloggernes store markedsføringsværdi. I en ny madblogger-undersøgelse foretaget af Foodculture.dk, hvor 123 madbloggerne har deltaget, svarer flere end hver fjerde madblogger, at de har et fast samarbejde med en virksomhed.

Madbloggere som ambassadører

PR-firmaet Advice, der rådgiver virksomheder om social og digital markedsføring, peger på, at madbloggere er blevet et centralt emne, når Katrine Emme Thielke skal rådgive sine virksomhedskunder om en markedsføringsstrategi.

”Madbloggere har mange markedsføringsfordele. De er jo meningsdannere med meget personlige profiler. Man kan kalde dem for en slags mini-celebrities inden for små segmenter. Hvis en virksomhed opnår gode samarbejder med bloggere, kan madbloggerne i bedste fald fungere som ambassadører for virksomhedens produkter, og nå ud til specifikke målgrupper. Og det er jo guld værd,” pointerer Katrine Emme Thielke, der er ansvarlig for digital og social markedsføring i Advice. 

Mere samarbejde på vej

Ifølge Katrine Emme Thielke er virksomhederne i stigende grad ved at få øjnene op for de fordele, der er ved at starte et samarbejde med bloggere.

”Samarbejdet med bloggerne har slet ikke nået sit klimaks endnu for virksomhederne er ikke så vant til den type af social markedsføring. Vi oplever dog en stigende interesse blandt virksomheder, der gerne vil starte samarbejder med bloggere,” siger Katrine Emme Thielke.  

LÆS OGSÅ
 Danske madbloggere er hobbyentusiaster

Klidmoster har vigtige samarbejder

Madbloggen Klidmoster.dk, som Malou Rotvel Pagh bestyrer, er en af Danmarks største og ældste. Den har eksisteret i cirka fem år og har cirka 100.000 besøg om måneden. Malou Rotvel Pagh bruger i snit 27 timer på sin blog, og har i flere år haft samarbejde med forskellige virksomheder.

”Jeg indgår gerne samarbejde med alle relevante virksomheder til min blog. Det vigtigste for mig er, at virksomhederne lever op til de kriterier, som bloggen har. Jeg leverer opskrifter til tilbudsaviser og har annoncer på bloggen. Det bliver alt sammen tydeligt vist, at der er tale om sponsoreret indhold”, siger Malou Rotvel Pagh.

LÆS OGSÅ
 Madbloggere savner definitioner

Samarbejde giver omtale

En af de madbloggere, som har haft fordel af samarbejdet med en fødevarevirksomhed er Thomas Alcayaga, der har bloggen MadetMere, som har eksisteret i to år. Han har løbende haft et samarbejde med Coop, hvor han udvikler opskrifter til deres tilbudsavis. Et samarbejde han har været godt tilfreds med.

”Det begyndte sidste år, hvor Coop via facebook søgte madbloggere til at udvikle anderledes madopskrifter. Det syntes jeg lød ret spændende, så jeg indledte et samarbejde med dem. Samarbejdet har givet både min person og min blog masser af eksponering,” siger Thomas Alcayaga, der samtidig understreger, at opskriftsamarbejdet med Coop har været adskilt fra opskrifterne på hans egen blog.

SE OGSÅ TV Mød to madbloggere