Vi har talt om det længe, men jeg tror at, vi i 2016 ser et gennembrud for convenience. Det er allerede slået godt igennem, når det handler om mad på farten, men det er gået lidt sløvt for sig med convenience til aftensmåltiderne, fordi vi i Danmark har en kultur, hvor et ordentligt aftensmåltid skal være hjemmelavet og med familien, så udfordringer ligger i af lave convenience, som er lødigt nok til aftensmad med familien. Det skal netop ikke sælges som convenience – for det synes forbrugerne er at ”snyde” med den hjemmelavede mad. Det handler om at bevare følelsen af at lave et rigtigt måltid mad, men på den halve tid.

Flere planteproteiner i butikkerne

Over de senere år har vi set, at salget af kød i mængder har været stagneret, og kødforbruget er nok lidt faldende. Her ser vi et voksende - men stadig lille - forbrugersegment på mellem 3 og 6 pct. som efterspørger planteproteiner, og den kategori er fordoblet over de sidste to år. Vi forventer ikke, at alle familier inden udgangen af 2016 har prøvet en veganerbøf, men der er altså noget i gære på markedet. Det her segment er drevet af et krydsfelt mellem miljøbevidsthed, kvalitet og sundhed.

Større sortiment til subkulturerne 

Før 70’erne spiste vi alle sammen det samme, men siden da er vores madvaner blevet langt mere individuelle og valget af fødevarer er i stigende grad blevet vigtigt for vores selvbillede. Det betyder, at vi som supermarkeder skal ruste os til et væsentligt bredere sortiment, og det tror jeg er en trussel for discount supermarkeder, for kan du imødekomme subkulturernes behov, hvis du kun har 1.500 varenumrer på hylden?

Tillidsvækkelse i supermarkederne 

Undersøgelser viser, at den mest tillidsvækkende mad, er den fisk som fætter Poul lige har fisket eller det, vi har byttet med naboen. Næstefter det, foretrækker vi de lokale varer og gårdbutikkerne. Ønsket om mere gennemsigtighed med vores fødevarer vil give en større efterspørgsel på lokale varer, fordi det for forbrugeren virker mere tillidsvækkende.

For nogen vil det betyde mere økologi, for andre vil det være lokale varer med mere storytelling, eller det kan foregå i alternative distributionskanaler, som vi ser det med Årstiderne. Her vil supermarkederne også blive nødt til at blive bedre til at sætte ansigt på producenterne og fortælle historien om fødevarerne.

Naturen vinder over teknologien

Vi vil se endnu mere efterspørgsel på alt, der signalerer ”naturligt”, og derfor vil flere producenter gøre en dyd ud af ”fri-for-fødevarer”. Før frygtede vi at blive syge af den mad, vi spiste, men det løste videnskaben og teknologien, og nu er det så frygten for GMO, antibiotika, pesticider, tilsætningsstoffer og berigede varer, der dominerer. En helt generel ting, der kendetegner forbrugerne nu og vil gøre det i fremtiden er, at de frygter teknologi mere end naturen.

Stadig flere forbrugere vil have en holdning til om deres valg af dagligvarer går i en bæredygtig retning. Forbrugerne vil fortsat have fokus på madspild. Plastic og lang transport vil blive set som ”af det onde” – også selvom det langt fra altid er sandheden.