Det er ikke kun i forbindelse med de rutineprægede fødevareindkøb, at de danske forbrugere kigger efter det røde Ø-mærke. Også når vin, øl og chokolade kommer på bordet , er danskerne glade for de økologiske udgaver.

Nye tal fra Danmarks statistik viser, at salget af økologisk øl, vin, hedvin og cider er steget med 90 procent fra 2008 til 2012. I samme periode er salget af økologisk chokolade steget med 109 procent.

Lektor Jesper Lassen forsker i forbrug, sundhed og etik ved Fødevareøkonomisk Institut på Københavns Universitet. Han ser en tydelig tendens i udviklingen.

”Der er sket en bevægelse hen imod, at nydelsesmidler også skal være jordnære. De skal være så naturlige som muligt, og her er de økologiske udgaver det bedste bud. Den tendens er blevet mødt af et stigende udbud, som resulterer i et større salg,” siger Jesper Lassen.

Irma oplever stigende interesse for nydelses-økologi
Et af de steder hvor de har mærket den øgede efterspørgsel efter økologiske nydelsesvarer, er i Irma på Gl. Kongevej på Frederiksberg. Her genkender butikschef Thomas Haarberg udviklingen:

”Vores kunder er i forvejen meget glade for økologi, men tidligere har det været mælk, æg og grøntsager, hvor de vælger økologisk. I de senere år har vi oplevet, at det spreder sig til andre varegrupper. Heriblandt øl, vin og chokolade,” siger Thomas Haarberg.

LÆS OGSÅ: Kvinder vælger dyrelvelfærd - mænd kvalitet

Et større udbud og rimelige priser giver øget salg
I 2005 var to procent af vinafdelingen i Irmabutikken på Frederiksberg økologisk. I dag er andelen over 15 procent, og prisen er et vigtigt parameter i den udvikling.

”Da vi begyndte med at have økologisk vin, chokolade og øl på vores hylder, var der en stor prisforskel, som få havde lyst til at betale. I dag er priserne næsten de samme for de konventionelle og økologiske nydelsesmidler, og det får langt flere til at vælge den økologiske udgave,” siger Thomas Haarberg.

Vi vælger de økologiske nydelsesmidler til sidst
Coop Analyse har tidligere udarbejdet et parameter, der måler hvilke produkter danskerne prioriterer, når de køber økologisk. Første punkt er mælk, herefter æg, og man skal et godt stykke ned på listen for at finde chokolade, øl og vin.

Alligevel overrasker udviklingen ikke Thomas Roland, afdelingschef i Coop’s ansvarlighedsafdeling:

”Produkterne bliver ofte brugt i specielle henseender, og når vi skal have det godt. I de situationer er vi tilbøjelige til at kigge væk fra prisskiltet og over på Ø-mærket,” siger Thomas Roland.

LÆS OGSÅ: Danske økologiske fisk hitter i Europa

Kvalitet og smag skal være bedre
Hvis udviklingen skal fortsætte, kræver det, at de økologiske producenter sælger deres varer på andet end det røde mærke.

”Det er vigtigt, at kunderne oplever en højere kvalitet og en bedre smag i forbindelse med et økologisk køb. Hvis den oplevelse udebliver, vil mange fravælge den økologiske vin, chokolade og øl til fordel for en konventionel udgave,” siger Thomas Roland.

LÆS OGSÅ: Hver fjerde jagter mere økologi