Der er godt nyt til dig, der ønsker de hurtige løsninger, når du skal lave aftensmad. Supermarkederne gør det nu nemmere for forbrugerne at tilberede et måltid og vil tilbyde mere convenience til deres kunder.

Coop lancerede for to år siden convenience-produkter med klassiske retter med hakket kød såsom færdigkrydrede burgerbøffer, grydeklare kødboller og ferske pandeklar frikadeller. De blev taget godt imod af forbrugerne, og derfor udvider kæden antallet af convenience-produkter i år.

”Danskernes måltidsvaner er svære at rokke ved, når det kommer til retter med hakket kød, som jo er hovedingrediensen i de nogle af mest populære danske retter. Men vi vil gerne undersøge, hvordan vi gør det nemt for vores kunder at tilberede frikadellerne og kødbollerne”, siger Esben Meier.

Nemt tilbehør til frikadellerne
Også Dansk Supermarked og discountkæden Rema1000 vurderer, at danske forbrugere efterhånden har fået smag for lette madløsninger.

Ifølge Anders Jensen, indkøbs- og marketingsdirektør i Rema1000 planlægger discountkæden at lancere en række nye convenience-fødevareprodukter i år. Såsom færdig-mixede salater og kartofler, der er skrællede og krydrede i forvejen.

”Det er vores overbevisning, at danskerne i dag gerne vil betale lidt mere for de nemme og ovnklare madløsninger, hvis de kan se, de sparer tid i den anden ende”, fortæller Anders Jensen. 

Skeler til Storbritannien
Med planerne skeler den danske detailhandel til tendensen hos de europæiske forbrugere, der i stigende grad efterspørger convenience, når det handler om måltidsløsninger. Særligt i Storbritannien er forbrugerne glade for tilberedningsklare madprodukter, viser nye forbrugertal fra analyseinstituttet The Innova Database.

Dokumentation: Se tallene her

Ifølge kategorigruppechef Esben Meier i Coop har danske forbrugere en indbygget skepsis med alt for nemme madlavnings-løsninger. Men danskernes holdning til convenience er ved at vende, mener kategorigruppechefen.

”Convenience-fødevareprodukter har i mange år været et stort hit blandt forbrugerne i USA og Europa. I Danmark har vi talt om convenience i de seneste 20 år uden, at der er sket ret meget. Det er først indenfor de seneste par år, at forbrugerne er begyndt at få øjnene op for convenience”, fortæller Esben Meier. 

Madspild er blevet en faktor
En anden årsag til, at danske supermarkedskæder satser på convenience nu i højere grad end tidligere, handler også om det store fokus på madspild, som er opstået i forbrugernes bevidsthed, lyder meldingen fra både Rema1000 og Coop.

”Kunderne er blevet langt mere opmærksomme på at købe ind, så de ikke kommer til at smide fødevarer ud, der har ligget og blevet for gamle i deres køleskabe. Så vil de hellere købe færdige løsninger, hvor der ikke går noget til spilde. Det er i hvert fald den tendens, vi oplever,” fortæller Esben Meier.

LÆS OGSÅ: Hver anden har mindsket madspild på et år 

Vi vil lave vores karbonader selv
Selvom danske forbrugere ifølge supermarkedskæderne er blevet mere åbne overfor convenience-produkter, så spår en ekspert i forbrugertrends, at danskerne fortsat vil foretrække at tilberede deres aftensmad selv. I hvert fald, når det kommer til de populære hverdagsretter med hakket kød.

”Vi er opdraget med karbonader, frikadeller og kødsovs i Danmark, og vi ved bedst selv, hvordan det skal smage. De danske forbrugere er ret traditionsbundne på det punkt, og det tror jeg ikke, at tilberedningsklare convenience-produkter i kødmontrerne kan ændre på,” mener Flemming Birch, der er partner i rådgivningsfirmaet Birch&Birch.

Flemming Birch fortsætter:

”Jeg tror ikke på, at danskerne vil have raffinerede luksusprodukter ud af retter med hakket kød. Det betragter forbrugerne som billig hverdagsmad, og det tror jeg ikke, at de vil betale flere penge for i form af convenience”, mener Flemming Birch.

LÆS OGSÅ: Oksekød har indhentet svinekød som hverdagsspise

 


Tagget med Forbrug