Brød, pasta og müsli med mærkatet ’Glutenfri’ er nogle af de varer, der i disse år spreder sig ud på hylderne i de danske supermarkeder. Især i 2013 og 2014 steg antallet af varer på hylderne, viser nye tal fra Innova Market Insights.

Fødevarer, der bliver anprist som glutenfri, skal notificeres hos Fødevarestyrelsen, og den nye statistik bygger på antallet af nye produkter, der år for år bliver tilføjet udvalget af glutenfri fødevarer i de danske butikker.

Trend: Glutenfri produkter fortsætter vækst i 2015 og fremefter

Fire ud af fem af alle de nye glutenfri produkter, der er blevet lanceret i de seneste fem år kom på markedet i 2013 og 2014. Det er et markant skifte fra tidligere, hvor der var langt mellem de nye glutenfri produkter på hylderne, fortæller Marianne Gregersen, forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer:

”Det er svært at leve glutenfrit, som det er i Danmark i dag. Men de seneste år er der så småt kommet flere glutenfri produkter på hylderne, og jeg er overbevist om, at den trend fortsætter,” siger hun og forklarer:

”Sundhedstrenden med at spise glutenfri produkter er eksploderet i USA, hvor der står glutenfri på alt. Selv bacon. Det kommer ikke til at blive sådan i Danmark, fordi vi har andre regler for anprisning på fødevarer, men jeg er sikker på, at vi kommer til at se et fødevaremarked, der bevæger sig i den retning.”

Dansk Cøliaki Forening: Behovet er endnu større

Udbuddet af glutenfri produkter har i mange år været meget småt og alt for dyrt. Det fortæller formand i Dansk Cøliaki Forening, Casper Pihl Rasmussen:

”Når vi går ned i supermarkedet, er vi låst til den lillebitte hylde med specielle glutenfri fødevarer, mens andre kan vælge i hele butikken. Prøv at tænk på alt det, du pludselig ikke kan købe. Man føler sig virkelig låst. Derfor har vi har i mange år arbejdet for at få større udbud af glutenfri produkter i butikkerne.”

Casper Pihl Rasmussen er derfor glad for at følge udviklingen, der de seneste år har sendt mange nye glutenfri produkter ud på hylderne i de danske supermarkeder:

”Nu ser det ud til, at der begynder at ske noget, men vi er kun nået en brøkdel af vejen. Danskere med glutenintolerance har stadig kun et meget begrænset udvalg af fødevarer, når de handler ind i selv de største supermarkeder.”

Sundhedstrend øger efterspørgsel og øger udbud

I Dansk Supermarked har man nøje fulgt efterspørgslen på glutenfri produkter, fortæller kommunikationskonsulent Maia Lindstrøm Sejersen:

”Vi har i flere år forsøgt at tage forskellige glutenfri produkter ind, men salget har været minimalt, derfor har udvalget tidligere været ret begrænset. I de seneste år er efterspørgslen dog vokset og salget er fulgt med, og derfor giver det også mening for os at have flere glutenfri produkter på hylderne.”

Ifølge Maia Lindstrøm Sejersen er den primære årsag til øget efterspørgsel ikke nødvendigvis, at der er kommet flere med glutenintolerance, men derimod, at der sideløbende er opstået nye sundhedstrends med glutenfri kost:

”Der er forskellige kostretninger, hvor nogle forbrugere forsøger at undgå gluten. Nogle forsøger at undgå sukker, andre forsøger at undgå kulhydrater, og på samme måde er der nogen, der forsøger at undgå gluten. Det er kommet over de seneste år, og det er noget, vi forventer at se mere og mere af.”

Høj pris på glutenfri fødevarer sender kunder til udlandet

Glutenfri fødevarer er billigere i landene omkring os end herhjemme, hvor sukker- og fedtafgift ifølge Casper Pihl Rasmussen hidtil har fået skylden for de høje priser. Både Sverige, Tyskland og endda Norge, der ellers er berygtet for særdeles dyre fødevarer, har i dag billigere glutenfri produkter end i Danmark, og derfor kører mange med glutenintolerance i dag over grænsen for at handle ind, fortæller Casper Pihl Rasmussen:

”Supermarkederne styrer selvfølgelig efter efterspørgslen, og derfor er vi naturligvis også glade for, at også andre end os med cøliaki er begyndt at efterspørge glutenfri produkter. Det er med til at sætte skub i tingene, og vi håber nu, at det kan rokke ved den høje pris, når både udvalg og efterspørgsel vokser så markant.”

LÆS OGSÅ Forskning giver ny indsigt i glutenallergi

 


Tagget med Forbrug, Mærkning, Sundhed, Sygdom