Af Jonas Rasmussen & Tristan Regan

Japanere på farten småløber af sted på Shinjuku Station, der er en af de mest befolkede stationer i Tokyo. Som dansker er det vanskeligt ikke at blive forpustet og forvirret over tempoet.

Men er du havnet på Shinjuku Station, kan du heldigvis tage ”South Exit” hen til Bjarne, der serverer danske hotdogs. Bjarne har været i Japan i mere end 30 år, og han har fundet frem til, hvad der smager japanerne. Normalt sælges hans hotdogs kun i byen Kobe, men de er også populære i Tokyo.

”Jeg regner med at lange 500 hotdogs over disken på de gode dage,” fortæller den ambitiøse pølsemand.

Bagerforretning sælger mad med navnet hygge
Bjarne er også en del af Skandinavisk Maduge i det eksklusive stormagasin Isetan. Alt hvad Danmark kan byde på af fødevarer i Japan er samlet her. Udover hotdogs kan man finde Anthon Berg-chokolade og højtbelagt smørebrød.

Isetan er ikke ene om at byde på dansk mad. Den japanske bagerforretning Andersen gør en dyd ud af at brande sig dansk i Japan, og med stor succes. Bl.a. har forretningen en hel serie af madprodukter under navnet ”hygge”.

Formålet med den Skandinaviske Maduge er at tilføje endnu mere skandinavisk mad til Isetans sortiment.

Ifølge Kaori Shibata, marketingsansvarlig for Isetan, så har lande som Italien og Frankrig været veletablerede på den japanske kulinariske scene i lang tid. Men de nordiske madtraditioner harmonerer godt med skiftet fra en luksuriøs til en mere bekvemmelig livstil. Og interessen for nordiske fødevarer i Japan er steget de seneste år. 

LÆS OGSÅ: Nordisk fødevareafdeling i Tokyos største storcentre

Ny nordisk mad har haft positiv effekt
Fremgangen er sket sideløbende med forløsningen af Ny Nordisk Mad. Kun få eksklusive restauranter serverer Ny Nordisk Mad, men alligevel har det haft en effekt, da konceptet har en positiv effekt på andre danske produkter.

”For fremtiden vil det være nødvendigt for de nordiske lande at promovere deres fødevarer aktivt på det japanske marked. Importørers interesse i at importere nordisk mad af høj kvalitet vil vokse, og flere japanere vil få flere muligheder for at opleve det nordiske køkken” fortæller Shibata fra Isetan.

LÆS OGSÅ: Japanerne er vilde med det nye nordiske

Frihandelsaftale kan øge eksport med 18 mia. kr.

Og apropos fremtiden: Siden marts 2013 har EU og Japan forhandlet om en frihandelsaftale. En eventuel aftale indebærer afskaffelse af toldbarrierer og bedre vilkår for samhandel.

Analysevirksomheden Copenhagen Economics har regnet på, hvad en frihandelsaftale kan betyde for dansk eksport til Japan. Og tallene viser, at eksporten kan øges med 18 mia. kr. eller, hvilket svarer til 70 pct.

Det japanske marked udgør et stort potentiale for danske fødevarer. Med målrettet arbejde kan danske virksomheder drage fordel af EU’s kommende frihandelsaftale med Japan og således gå i Bjarnes fodspor.

LÆS OGSÅ: Fremstød for innovative danske fødevarer til hungrende japanere