Kampen mod madspild har fået voksende opmærksomhed de senere år, og nu får restauranterne også en måde at skilte med deres kamp mod madspild.

Refood, hedder det grønne mærke, der bliver lanceret over hele Danmark den 25. juni, og som viser, at spisestedet bekæmper madspild, sorterer sit organiske affald og genanvender ressourcer til foder, gødning og biogas.

”Vi oplever en stor interesse fra restauranter i at gøre en aktiv indsats imod madspild, men disse køkkener savner samtidig en måde at vise forbrugerne, hvad de rent faktisk gør. Derfor er vi en række partnere, der er gået sammen om denne nye ordning,” siger Jean-Luc Frast, forretningsudviklingschef i Daka, der genanvender organiske biprodukter, og som er en af partnerne bag det nye mærke.

LÆS OGSÅ Danskere vil have restauranter der kæmper mod madspild

Mærke er gratis for restauranter

Det er gratis for restauranterne at blive medlem af den nye ordning. Det eneste krav er, at de vælger mindst tre initiativer fra en lang liste, som hjælper til at reducere madspild, og derudover har en ordning for at genanvende madaffald.

Herefter kan restauranten reklamere med mærket på sin hjemmeside, i nyhedsbreve og sætte det tydeligt i restauranten og på menukort.

Synlighed har manglet

Netop den synlighed har manglet mener forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, der også er blandt partnerne bag det nye mærke.

”Jeg oplever, at flere og flere forbrugere de senere år har efterspurgt et certifikat, der tydeligt fortæller om restauranten eller kantinen gør en aktiv indsats for at mindske madspild, så det er et meget tiltrængt mærke, som jeg tror, vil blive meget populært hos danskerne,” siger Selina Juul, stifter af Stop Spild Af Mad.

Madspilds-mærke er penge på bundlinien

Landbrug & Fødevarer forudser også, at mærket vil blive populært.

Organisationen offentliggjorde i 2006 beregninger, der vurderede at danskerne smider mad ud for omtrent 16 mia. kr. om året, eller hvad der svarer til 10.000 kr. i snit for en familie med to voksne og to børn, og har siden kun oplevet stigende efterspørgsel i branchen efter at gøre noget aktivt mod madspild.

”Det er blevet en vigtig del af stort set alle køkkener at tænke i en mere miljørigtig fødevareproduktion. Både fordi forbrugerne efterspørger det, men også fordi restauranten kan spare penge på bundlinien ved at gøre en aktiv indsats,” siger Klaus Jørgensen, afdelingsleder for markedsanalyse i Landbrug & Fødevarer.

LÆS OGSÅ Indsats mod madspild udgør et indtjeningspotentiale

Scandic har allerede takket ja til Refood-mærke

Målet er ifølge partnerne bag at få 10.000 medlemmer inden 2020, og de første er allerede kommet til. Et af de steder, der allerede har sagt ja, er hotelkæden Scandic. Egentlig er mærket blot endnu et skridt på vejen imellem en lang række bæredygtige initiativer siden midt halvfemserne.

Certificeringen betyder ikke, at kæden lancerer nogle nye initiativer. Det er snarere en hjælp til at gøre det synligt for forbrugerne, hvad hotelkæden laver.

”Vi er den førende hotelkæde inden for bæredygtighed, og i den proces er det blevet en del af vores dna at fokusere på madspild. Derfor er mærket helt oplagt for os, for vi har en stor interesse i at forbrugerne kender til vores anstrengelser,” siger Søren Faerber, Food & Beverage Direktør i Scandic.

Holder madmængder nede ved jævnligt at bage mere

Siden 2012 har Scandic registreret madaffald pr. gæst og har siden lanceret initiativer som at sætte mad i buffeterne til den første time og derefter fylde op.

Scandic holder i det hele taget mængderne af mad nede, så der ikke pludselig er for meget. Blandt andet ved jævnligt at bage mere brød og så er tallerkenstørrelserne blevet mindre.

”Det er talrige små initiativer, som tilsammen gør en stor forskel. Vi har 1,2 millioner gæster om året til morgenmad, så vi begyndte at veje og registrere processer i separate stande. Det har virkelig kunnet betale sig,” forklarer Søren Faerber.

 


Tagget med Mærkning