Af Christian Andersen, freelancejournalist

Øl skal smage af Danmark. De gyldne dråber skal smage af korn, malt, bær, planter, urter og andet godt fra den danske natur. Både små og store bryggerier får derfor nu øget fokus på de lokale råvarer.

Jimmy Steen Eriksen, brygger og formand for Foreningen Fynske Bryggerier, forklarer, hvorfor foreningen med støtte fra LAG-midler, Region Syddanmark og en række fynske kommuner har investeret en million kroner i malteriet på Refsvindinge Bryggeri:

”Vi ønsker at bruge flere fynske råvarer i vores øl, så vi ikke er afhængige af malt fra Sydtyskland. Udvikling af nye sorter korn til de fynske flasker er en del af filosofien bag malteriet,” siger han.

Lokale råvarer giver helhedsoplevelse

Jimmy Steen Eriksen mener, at de fynske bryggerier blandt andet finder inspiration fra restauranterne, som i stigende grad anvender råvarer lige udenfor døren eller fra den nærliggende skov og strand.

”Jeg tror på, at der findes en særlig fynsk smag i kornet, malten og alle smagsgiverne, en smag, der ligger langt fra de masseproducerede øl. Smag er ikke bare noget, man putter i munden. Det er en helhedsoplevelse, som handler om vaner, opvækst, nærhed og bæredygtighed.”

LÆS OGSÅ Eksperter: Øl er sundere end vi tror

Det største tema i gastronomien

Fie Hansen-Hoeck, fødevareekspert og ejer af portalen Fooducer, mener, at de danske bryggerier følger i sporet på den største trend indenfor fødevareområdet, oprindelse.

"Flere og flere forbrugere efterspørger fødevarer med original smag med en lokal forankring.  Oprindelse er det største tema i gastronomien. Men råvarerne skal samtidig være af høj kvalitet. Jeg plejer at sige, at smag er lig med kvalitet plus oprindelse,” siger Fie Hansen–Hoeck og uddyber:

”Forbrugerne forbinder ofte oprindelse med håndværk, bæredygtighed, sporbarhed, autenticitet og holdning til både råvarer, leverandører og produktionen – alle parametre, som klinger positivt hos den moderne forbruger. Fødevare- og drikkevareproducenternes evne til at markedsføre smag i forhold til kvalitet og oprindelse giver utvivlsomt en merværdi.” 

Øllet skal fortælle en unik historie

Brygmester Antoni Aagaard Madsen, Thisted Bryghus, som er i gang med en serie terroir-øl fra Nationalpark Thy og omegn, fortæller, at bryggeriets fokus på lokale råvarer i høj grad har med markedsføring at gøre.

”Det handler i dag om at fortælle en unik og spændende historie om netop dit bryggeris produkter. Lige præcis her, har de lokalt funderede produkter en fantastisk iboende historie. Jeg tror, at vi er i gang med en ny måde at tænke øl på, som i løbet af 5-10 år kan blive stort, ” udtaler han.

Den samme omhu som med vin

Brygmester Christian Skovdal fra det kommende bryggeri Penyllan i Tejn på Bornholm vil samarbejde med Bornholms Valsemølle om udvikling af lokale kornsorter, og han vil også etablere en mark med bær udelukkende til brug for sit øl.

De første 400 hindbærplanter er ved at komme i jorden og vil give smag til omkring 2500 liter øl senere på året, oplyser brygmesteren, som på sigt også overvejer at etablere en humleplantage på Bornholm.

”Jeg forventer mig meget af smagen fra de lokale råvarer, og forhåbentlig vil forbrugerne få øjnene op for, at det er muligt at dyrke og fremavle råvarer til øl med samme omhu som vinproducenterne gør det med deres råmateriale,” siger han.