Gennem glaslågen lokker farvestrålende sodavand, juicer og mælkedrik med frugtsmag på køleskabets tætpakkede hylder.

Køleskabene dukker op flere steder i Afrika, og det er ikke kun i supermarkederne, hvor den voksende middelklasse henter sine dagligvarer. Det er også i den mindre funklende gadekiosk, hvor taxachaufføren finder en læskende juice i eftermiddagsheden, og hvor skolebørn kommer forbi efter skole for at hente en mælkedrik med mango eller ananassmag.

Der er råd til lidt ekstra for en ny voksende gruppe af købestærke og kritiske forbruger i en række afrikanske lande, hvor der ikke længere kun er fokus på pris og helt basale fødevarer. Sådan lyder det fra Orana, der som dattervirksomhed til Rynkeby Foods, lever af at sælge frugt-koncentrat til virksomheder i en lang række lande, hvoraf mange bliver betegnet som udviklingslande.

”Vi ser en voksende gruppe af forbrugere, man måske ikke vil betegne som middelklase, som vi kender det, men de har råd til juice og fødevarer. Der er råd til mere end bare ris og majs til at overleve på,” siger direktør Niels Østerberg.

Orana-direktøren fortæller, at der stadig er krav om en ordentlig pris, som der selv hjemme i Danmark er meget fokus på. Men Niels Østergaard oplever stigende krav om et bredt udvalg af forskellige lækre produkter med god smag og af høj kvalitet.

LÆS OGSÅ Minister: Dansk landbrug skal satse på Afrika

Afrika er ikke længere det næste store, det er nu
Orana sælger sine produkter i både Zimbabwe, Uganda, Tanzania og i Kenya, hvor de netop har åbnet et salgskontor i Østafrika. For der er rift om de nye købestærke forbrugere:

”Afrika er helt klart et område, hvor der sker rigtig meget lige nu. Vi taler ikke længere om, at der kommer til at ske noget i fremtiden. Det er nu og her, det rykker mange steder,” siger Niels Østerberg og forklarer:

”Vi har altid set muligheder i Afrika, men inden for de seneste par år er der for alvor opstået muligheder mange steder, og salget er også vokset med store vækstrater, som vi ikke kommer til at se tilsvarende på mange andre markeder de næste mange år.”

L&F: Danske virksomheder skal frem i bussen
Afrika kan være en stor mundfuld for en dansk virksomhed. Men det vigtigt at fokusere på mulighederne i Afrika og få analyseret, hvilke markeder der er interessante, og hvad det kræver at slå igennem. Resten af verden er nemlig også på jagt efter fremtidens vækstmarkeder. Det mener Anna de Klauman, handelspolitisk chef i Landbrug & Fødevarer:

”Vi er virkelig nødt til at komme frem i bussen, når det gælder Afrika,” siger Anna de Klauman, der er bange for, at danske virksomheder ellers bliver overhalet indenom.

Årtier med intensivt udviklingsarbejde i en række afrikanske lande har givet Danmark mange gode forbindelser og et rigtigt godt ry som en troværdig partner mange lande. Men ifølge Anna de Klauman er vi ikke gode nok til at bruge disse fordele til at udvikle kommercielle partnerskaber:

”Der er så meget goodwill mange steder i Afrika, og det er oplagt at udnytte det kommercielt. Det vil være en fordel for både afrikanske lande og Danmark.”

For at sikre, at danske virksomheder følger mulighederne til dørs, har Landbrug & Fødevarer oprettet et Afrika-netværk, hvor danske virksomheder kan samle viden og erfaring om muligheder og udfordringer i Afrika.

LÆS MERE Om Afrika-netværket hos Landbrug & Fødevarer

Erhvervsklima er bedre end flere steder i EU
Afrika gennemgår i disse år den samme proces, som de asiatiske tigerøkonomier gjorde for 20 år siden, mener Thomas Ravn-Pedersen, der er sekretariatsleder på Verdens Bedste Nyheder. Befolkningerne bliver langsomt rigere og mere veluddannede, og myndighederne fungerer mere effektivt, mener han:

”For eksempel er et land som Rwanda, der for 20 år siden var ramt af folkemord med folk på flugt, i dag et af de bedste lande at investere i, hvis man tager Verdensbankens Doing Business Index. Og der er flere afrikanske lande, som ligger væsentligt højere end flere EU-lande”.

Meget har ændret sig i Afrika de seneste år, men ifølge Thomas Ravn-Pedersen har vores forestilling om Afrika ikke fulgt med.

”Der er ikke ret mange, der betragter Afrika som andet end et håbløst kontinent, men det er ved at gå op for folk, hvilken omvæltning, der sker på kontinentet lige nu. Der er mange unge mennesker, der er født med en smartphone i hånden og er ligeså forvænte som unge i Danmark.”

LÆS OGSÅ Forskning i fødevarer forhindrer fattigdom

 


Tagget med Bæredygtighed, Landbrug, Teknologi, Vækst