Mens rapsmarkerne blomstrer på sidste vers i det ganske danske land, har den danske virksomhed Nature DK fået tilladelse til at eksportere rapsolie til det øko-sultne Kina. Nature DK bliver dermed den sjette danske virksomhed, der må eksportere økologi til Kina.

For et år siden fik direktør for Nature DK, Cynthia Song Nielsen, ellers nyheden om, at virksomhedens danske økologiske havregryn fik tilladelse til at komme på de eftertragtede kinesiske supermarkedshylder, men fordi godkendelsesprocessen er besværlig og tager tid, er det først nu at såvel virksomhedens rapsolie som havregryn, kan nå frem til supermarkederne.

Dansk økologi har godt ry

Virksomheden træder dermed ind i familie med andre danske virksomheder som Danish Crown og Arla, der allerede eksporterer økologiske varer til Kina.

At netop danske økologivarer har stort potentiale skyldes ifølge Ejvind Pedersen, chefkonsulent for Økologi i Landbrug & Fødevarer, at de kinesiske forbrugere generelt har stor tillid til, at dansk økologi overholder kravene for økologisk produktion, og at de generelt forventer, at der i dansk fødevareproduktion er en høj grad af fødevaresikkerhed.

”Danske og øvrige vestlige fødevarer har den fordel på det kinesiske marked, at der er markant større tiltro til fødevarer fra Vesten end de kinesiske på grund af tidligere fødevareskandaler,” siger han og tilføjer, at det er glædeligt, at også mindre danske virksomheder markerer sig:

 ”Det er flot, at også mindre virksomheder har succes med eksport, og at det er fra en sektor som økologi, som vi ikke normalt slår os op på.”                                                                                                                                                                                                              

Markedet skal stadig modnes

Vejen til kinesernes maver er dog ikke snorlige. Der er ikke tradition for de samme måltider som i Vesten, og derfor skal de kinesiske forbrugere først vænnes til de nye typer af fødevarer.

Traditionelt står kinesernes morgenmad ofte på dumplings, tofu, kød og nudler, og det kommer til at tage tid, før der for alvor bliver stillet varm havregrød på morgenbordene i Kina, mener Cynthia Song Nielsen.

”Markedet skal kultiveres og vores produkter skal promoveres, I hele verden tænker man på sundhed, og hvis vi fokuserer på det, bliver også kineserne mere åbne for, at havregryn er sundt,” siger hun..

Amerikansk morgenmadsproducent ægger kineseres smagsløg

Den amerikanske morgenmadsgigant Quaker har allerede havregryn på de kinesiske supermarkedshylder. Her er der havregryn og cerealier i alskens varianter. Firmaet har ifølge en artikel fra Foodnavigator haft succes med at ægge de kinesiske forbrugeres smagsløg, og har udviklet en række produkter med ingredienser fra traditionel kinesisk medicin: Lotusrod, røde dadler og hvid svamp.

Men det vil ikke gavne Nature DK på det kinesiske marked, mener Cynthia Song Nielsen.

”Der er meget strenge krav til de økologiske fødevarer her i Kina. Det ville være alt for besværligt, hvis vi gerne vil beholde den økologiske certificering. Jeg tror på, at vi skal fokusere på havregryns sunde fordele.”

Det er, ifølge den dansk-kinesiske ejer, også den stigende interesse for frisk og sund mad, der har potentiale for at fange kinesernes interesse for salat og dermed også rapsolie til dressing.

Osteeventyr lader vente på sig

Eftersom tre ud af de seks danske fødevarevirksomheder, der sender økologiske varer til Kina, er mejerier, har der også hersket en drøm om at introducere ost på det kinesiske marked. Her har det handlet om at kultivere markedet, og ligeledes at finde på særlige ostevarianter, der falder i de kinesiske forbrugeres smag.

Non-gmo er en særskilt dansk ting

Det er økologi, der ervigtig for, at de danske produkter får ben at gå på, mener Cynthia Song Nielsen.

”Det er særligt, at Danmark kan lave en rimelig stor produktion af økologisk raps, som vi kan eksportere af.  Den økologiske raps er et godt konkurrenceparameter, fordi det er garanteret gmo-frit, i modsætning til rigtig meget af det raps kineserne importerer fra USA.”

Container med havregryn klar

Det er en langvarig proces at få godkendt fødevarer til det kinesiske marked, og det tog Cynthia Song Nielsen tre år at blive godkendt til at sælge økologisk rapsolie og havregryn i Kina.

”Det er en administrativ tung og dyr proces at opnå økologigodkendelsen til Kina, der bl.a. indebærer, at de kinesiske kontrolmyndigheder årligt skal til Danmark. Men selv, når tilladelserne er gået igennem, tager det tid for alvor at komme i gang med eksporten,” siger Ejvind Pedersen.

Det skyldes blandt andet, at markedet er anderledes at navigere i. Særligt logistik, sprog- og kulturforskelle gør det vanskeligt.

Selv efter godkendelsen, er der en række ting, der skal på plads, og derfor er det også først i dag, at den første container med havregryn er landet i havnen i Shanghai.

”Om tre uger er vi endelig klar til at sælge vores produkter. Vi har ikke kunne lave nogen faste aftaler, før de første containere var her, men nu er vi klar,” siger hun.