Kødet på frysepizzaen og i den færdige lasagne i supermarkedet skal have oprindelsesmærker, så forbrugerne ved, hvor kødet kommer fra, hvis det står til store dele Europa-Parlamentet. Det er en af de sager, som de nyvalgte parlamentarikere kommer til at tage stilling til efter valget 25. maj. Men selv om mere åbenhed og information umiddelbart virker som en god idé, er Josefine Kofoed Christiansen (C) alligevel skeptisk:

”Når det gælder kød på en pizza for eksempel, så giver det simpelthen ikke nogen mening. Det vil betyde i praksis, at virksomhederne skal lave emballagen om, hver gang de indkøber kød fra et nyt land.”

Josefine Kofoed Christiansen mener, at det især bliver en stor byrde for små og mellemstore fødevarevirksomheder.

SE OGSÅ TV: Hvad mener kandidaterne om centrale emner i valgkampen

Opbakning til oprindelsesmærkning blandt kandidater

Hele stykker kød skal allerede i dag bære mærker, så forbrugerne kan se, hvor dyret er født, opvokset og slagtet. Men spørger man rundt i blandt de danske partier, som stiller op til Europa-Parlamentet, er der også opbakning til mere oprindelsesmærkning. Også på kød, der indgår i fødevarer som en del af det færdige produkt. Blandt andet mener Tonni Hansen (F), at det vil være et skridt i den rigtige retning:

”Jeg ville ønske, at vi kunne gøre det effektivt, for jeg synes, at forbrugerne har ret til at få at vide, hvor kødet stammer fra. Jeg ved godt, at kødet bliver drønet frem og tilbage over grænserne, så det kan være svært. Men personligt så jeg gerne, at jeg kunne få viden om, hvor kødet, som jeg køber nede i Brugsen, Fakta eller Netto, stammer fra.”

Ekstraregning til alle forbrugere

Det vil koste ekstra for fødevarevirksomhederne at skulle mærke alle produkter, der indeholder kød, da det vil kræve separate produktionslinjer for hver leverandør. Den ekstraregning havner hos forbrugeren, lyder det fra Morten Damkjær Nielsen, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer:

”Mange går ind for tvungen oprindelsesmærkning, hvis de bliver spurgt om det. Men rapport fra Kommissionen viser, at det ændrer sig dramatisk, hvis man spørger, om forbrugerne også er villige til at betale for mærkningen.”

Morten Damkjær Nielsen mener, at de nuværende frivillige mærkninger er tilstrækkelig, da der er fødevarer med oprindelsesmærkning, som koster lidt ekstra, og som de forbrugere, der ønsker at betale for det orienterer sig efter. Mens de forbrugere, der ikke vil betale ekstra for oprindelsesmærkning fortsat kan vælge de billige produkter.

Krav til mærkning skader små lande som Danmark

Tvungne oprindelsesmærker kan i øvrigt gå ud over små lande som Danmark, påpeger Morten Damkjær Nielsen:

”For at undgå det bureaukratiske bøvl, vil nogle fødevarevirksomheder nøjes med at købe kød fra deres eget land. Det vil være en stor ulempe for små lande som for eksempel Danmark, der eksporterer til mange forskellige lande.”

Forbrugerrådet: Mærker på mad med meget kød

I Forbrugerrådet ønsker seniorrådgiver Camilla Udsen mere information til forbrugerne, men hun er samtidig forbeholden over for oprindelsesmærkning på alle fødevarer med kød:

”Vi går ind for oprindelsesmærkning, hvis der er mere end 50 pct. kød i produktet, for eksempel kødretter eller frikadeller. Når vi ikke ønsker oprindelsesmærkning på alle fødevarer med kød, er det af praktiske hensyn. Der er grænser for, hvor mange forskellige ingredienser man kan oprindelsesmærke ud fra. Det vil være at køre det for langt ud, hvis det er for hver eneste ingrediens,” siger hun.

Det er ifølge Camilla Udsen en balancegang i på den ene side at give forbrugerne information om deres fødevarer, og på den anden side at sørge for, at det ikke bliver alt for dyrt og bureaukratisk.

”Forbrugerne har sagt, at de gerne vil have oprindelsesmærkning, selv om det koster lidt ekstra. Men vi tror ikke på, at det bliver så dyrt, som erhvervet påstår. Så man kan sagtens lave en oprindelsesmærkning, der tilgodeser forbrugerens ønske om information og samtidig holder prisen nede.”

LÆS OGSÅ Findus overvejer større grad af sporbarhed

 


Tagget med EU, Forbrug, Mærkning, Vækst