Hvis man kigger på madtrends i udlandet, er der helt klart en tendens imod det, der hedder fast casual, som handler om, at man spiser mere ude til hverdag. Det er en udfordring af den stærke kultur med at spise aftensmad hjemme, som vi har haft i Danmark.

Fast casual betyder, at steder, som er mere uformelle og ikke så dyre bliver efterspurgt. For eksempel steder, hvor man kan få en dagens ret. På det område sker der rigtig meget i hovedstaden med blandt andet  
Tiger-milliardæren, Lennart Lajboschitz, der åbnede op for fællesspisning i Absalon Kirken, hvor der er helt pakket hver dag. Det tyder på, at der er et marked for lignende koncepter, som endnu ikke er mættet.

Endnu flere madentusiaster

Den yngre generation er meget mere madinteresseret end de forrige, hvor madlavning var forbeholdt mødre. De unge foodies er både bloggere, som vi kender det, men vil i fremtiden måske også få deres egne kanaler på Youtube, og udfordre medierne med deres egne madprogrammer. En amerikansk undersøgelse viser, at 52 pct. af de unge hellere vil på madfestival end musikfestival. Det er jo helt vildt!

Det nye sundhed er en glad tarm

Til gengæld tror jeg, at opfattelsen af sundhed kommer til at få et mere holistisk præ, og ikke længere kun som kropsideal. Det kan vi se ved, at der kommer et større fokus på mikrobiologi og dets indflydelse på sundhed.

Mejerisektoren kommer til at få en interessant rolle i forhold til mikrobakterier, fordi de kan producere fødevarer med netop de her probiotiske bakterier, der er gode for tarmen. Men samtidig ser vi også, at firmaer som det svenske Oatly der producerer mejerialternativer af havremælk vil komme mere til syne.

Vegetarbøffer til paleo-folket

Jagten på det alternative protein er virkelig skudt i gang. Det kan man se, hvis man kigger til for eksempel til USA, hvor firmaer som ”Beyond Meat har stor vækst. Det kan både være i vegetarbøffer, der ligner kød og mayonnaise uden æg, eller i en måltidsbar med insekter. Det er spændende at se, hvor kommercielt det bliver.

Forbrugerne er både dem, der går op i bæredygtighed, men også alle paleo-typerne, der har proppet sig med kød og så fandt ud af, at det måske alligevel ikke var så sundt og godt for miljøet, og derfor skal finde protein andre steder.

Små effektive måltider

Alternative målltidsformer bliver større og større i Danmark. Fremtidens mellemmåltider er små kompakte måltider, som helst skal effektiviseres, så vi kan gøre plads til de rigtig lækre måltider, for vi vil gerne optimere nydelse, hverdagen og kalorierne - det skal være hurtigt og effektivt. Kampen om det marked er ved at udspille sig, og det er her, at de, der ikke laver frisk mad, kan slå til.

Asiatisk varme og japansk ramen

Jeg tror, den nordiske bølge fortsætter, men vi kommer til at se, at folk er mere modige med globale køkkener.

Jeg tror meget på det vietnamesiske og koreanske køkken og sådan noget som japansk ramen hitter allerede med flere restauranter i København. De asiatiske køkkener er meget umami, og har meget varme, som passer rigtig godt til vores klima, og så passer det også godt ind i flere trends som for eksempel Fast Casual.

Bæredygtige dilemmaer

Det, der er interessant ved den bæredygtige bølge, er de dilemmaer, det giver, når alt det her udspiller sig i større og industrielle skalaer. Den amerikanske fastfood-kæde Chipotle har haft en skandale, hvor deres kunder blev syge af e-coli-bakterier i de lokalt producerede fødevarer – noget som resten af industrien kaldte ”a disaster waiting to happen”.

Spørgsmålet er, hvordan vi skal kunne levere høj fødevaresikkerhed samtidig med, at vi gerne vil så tæt på det naturlige og lokale som muligt. Der er jo en grund til, at industrien udviklede sig, som den gjorde, så det hele blev sterilt og folk ikke blev syge af at spise maden. Spørgsmålet er, hvem der lykkes med at lave bæredygtig mad til den rigtige pris og udbud. Det firma, som knækker den nød, spår jeg en god fremtid.