Af Lars Holdensen, chefkonsulent, Økologi, Landbrug & Fødevarer

Mere end 2.400 udstillere fra hele verden har præsenteret produkter fra deres økologiske produktion i sidste uge på verdens største fødevaremesse, den netop overståede Biofach i Nürnberg i Tyskland.

Det handlede blandt andet om fremtidsudsigterne for den økologiske forbruger. Særligt to områder skilte sig i min optik ud.

Can we do it? Yes Ve Gan

Det ene er veganerprodukterne, der fyldte betragteligt i messehallerne, og som i år også havde fået et selvstændigt konferencespor om vegansk ernæring.

Antallet af veganere vokser ifølge virksomheden Veggi Filati, der præsenterede ”osteprodukter” på messen. Og det samme gør sortimentet.

Interessen er, ifølge de tyske producenter, særligt udbredt i Tyskland og Italien. Lupinschnitzel, mandelmælk, soyayoghurt og ”ost” fra vegetabilsk kokosolie samt kartoffelstivelse er blot nogle af de produkter, der skal glæde de veganske forbrugere, og som gør det med succes, hvis man spørger hos Veggi Filati.

Økologiske drikkevarer vælter frem

Derudover fylder økologiske drikkevarer i alle afskygninger og fra alle dele af verden op i hallerne.
Tykke frugtsafter, juicer, øl, bryggede sodavand til den voksne forbruger - alt sammen uden kunstig, farve, aroma og smag.

Økologien er på vej ud over tallerkenen.

Lars Holdensen, Landbrug & Fødevarer

Over dem alle, i hvert fald hvis vi ser på volumen, er udbuddet af økologisk vin. Den økologiske vin-produktion udgør blot omkring 5 pct. af EU’s samlede vinproduktion, men der står omkring 13.000 økologiske vinproducenter bag, der hver producerer en række forskellige vine. Økologisk vin er vokset i hele EU, og det vil højst sandsynligt også få mere hyldeplads i de danske supermarkeder de næste år, i lyset af, at danskernes økologibegejstring vokser, fordi den økologiske vin kommer i næsten alle prisklasser og fordi udbuddet af forskellige økologisk vin stiger år for år.

Tendensen med at flere forbrugere er klar til at betale ekstra for at få økologiske produkter i kurven betyder også at økologien i højere grad er på vej ud over tallerkenen, så vin, frugtdrikke og sodavand følger i hælene på mælk og kaffe, der allerede er basisprodukter hos mange økologiske forbrugere.

LÆS OGSÅ Økoforbrugere er blevet mindre nærige

Nye danske varer til salg

Ser vi på de 49 danske virksomheder, der præsenterede et spændende og varieret udbud af dansk økologi og innovation på fødevaremessen, er der også grund til at være stolt af de danske initiativer.

Tag de såkaldte Raw bars, den sunde snack der hovedsagligt består af tørret frugt, bær og nødder. Ifølge det århusianske firma RawSnacks var BioFach en succes, på trods af meget stor global konkurrence på netop Raw bar markedet. Men fordi Danmark er anerkendt for en høj troværdighed og en god kontrol, kunne firmaet berette om at markeder i Mellemøsten og Kina er meget modtagelige for det danske produkt.

Growers Cup var et andet bemærkelsesværdigt tilbud fra den danske stand. Growers Cup er en lille pose med te eller kaffe, der kan overhældes med kogende vand. Her sammensættes kvaliteten fra stempelkanden med den convenience vi kender fra instant kaffe. Åbn posen, hæld vand i og lad kaffen brygge, og så er der to kopper kaffe – frisk fra posen. I den økologiske ånd, kan pose og filter naturligvis genbruges.

Personlig favorit: Hønsefrikadeller

Min egen øko-favorit på dette års messe, var danske DavaFoods Hønsefrikadeller. Her har man brugt kødet fra udtjente æglæggerhøner til at lave små stegte frikadeller. Velsmagende, nemt og billige at købe i detailhandlen.

Det har traditionelt været svært, at få brugt hønerne, når de var færdige som æglæggere, og mange er tidligere endt som dyrefoder. At ende som frikadelle er en god økologisk afslutning, for et dyr der har givet os et æg om dagen i mere end et år. Der er efter alt at dømme flere høneretter på vej.

LÆS OGSÅ Fødevaremesse afspejler syvdoblet dansk økoeksport

 


Tagget med Event, Økologi