Et nyt fødevareinnovationsnetværk, der henvender sig bredt til fødevarebranchen, vil gøre branchen klogere og dele inspiration mellem virksomheder. 

”Nogle gange kan innovationsprocesserne blive lidt ensomme, hvis man f.eks. er en lille virksomhed med relativt få mennesker. Med et innovationsnetværk kan man få andre at sparre med, få input og luft for frustrationer,” siger Lone Ryg Olsen, CEO hos Danish Food Cluster, der sammen med Dansk Fødevare Forum står bag innovationsnetværket.

Det endnu ikke navngivne innovationsnetværk bliver lanceret i startet af efteråret. 

LÆS OGSÅ Lone Ryg Olsen ny CEO i Danish Food Cluster

Innovation på tværs af sektorer

Lone Ryg Olsen mener, at en af den danske fødevarebranches styrker har været evnen til at gå sammen om at udvikle nye produkter, som det for eksempel var tilfældet med andelsbevægelsen og Lurpak smør.
”Innovation er livsnerven i den danske fødevareklynge,” siger Ryg Olsen.

Netværket vil netop danne et forum, hvor folk på tværs af branchen kan dele erfaringer, fortæller hun:

”Det kan for eksempel være et stort mejeri, der lige har været på en spændende rejse i Rusland eller et kaffeselskab, der har været i Brasilien. Tilsammen har de en masse viden, som måske kan være sekundær for din egen virksomhed, men primær for andre.” 

Facilitator ønsker mere tværfaglighed

Fremtidsforsker og kvinde bag firmaet Food Future Birthe Linddal, der bliver facilitator i netværket, lægger især vægt på vigtigheden af den tværvidenskabelige vidensdeling i innovationsnetværket. Hun mener, at mange virksomheder lider af, at de gør det, de altid har gjort:

”Mange af dem, som sidder på de tungeste poster i fødevarebranchen, er fra det naturvidenskabelige felt,” siger Birthe Linddal, og forklarer, at hun mener, at landbrugs- og fødevarebranchen vil have gavn af også at vende blikket mod og hente inspiration hos folk med socialvidenskabelig og business baggrund. 

Drømmescenarie: Store som små virksomheder

Drømmescenariet for det nye innovationsnetværk er, at medlemmerne i netværket spænder fra helt store til helt små virksomheder. De store virksomheder kan bidrage med en bred og grundig viden på nogle områder, men det er ofte de små virksomheder, som er hurtige til at reagere på en god idé, fordi der ikke er så mange led. 

Lone Ryg Olsen nævner for eksempel, at små som store virksomheder man kan have brug for vidensdeling på eksport til f.eks. Kina:

”Den nye middelklasse i Kina går i cowboy bukser og hører det samme musik som os, men fødevarepræferencer og familiestruktur kan være helt afgørende faktorer, som kan være vigtige at få identificeret, fordi det har betydning for et produkts konsistens, indpakning og afsætning.”

LÆS OGSÅ Danish Food Cluster skaber fremtidens fødevareløsninger

 


Tagget med Innovation, Vækst