”Alt hvad du ser her, er bygget for 15 år siden. Dengang begyndte kaffepriserne at falde, og siden er der ikke sket noget som helst her i området,” siger 75-årige Francis Macharia, der er kaffebonde i Othaya, Kenya.

Han har de sidste 10-15 år oplevet mere aggressive kaffeopkøbere, der har presset de små kaffeproducenter på prisen. Men nu er det andelsselskab, som Francis Macharia er medlem af, begyndt at sælge direkte til kaffevirksomheder som Peter Larsen Kaffe, og altså uden om de otte magtfulde kaffeopkøbere, som alt kaffeeksport fra Kenya tidligere skulle igennem.

”De dårlige år har givet landbruget et dårligt ry blandt de unge. Men nu kan jeg igen se en fremtid i at dyrke min jord igen, og jeg forsøger derfor at overtale min søn til at overtage efter mig,” fortæller Francis Macharia.

LÆS OGSÅ Foodculture tema om Afrika

Andelsoverskud går tilbage til landmanden

Det er danske Peter Larsen Kaffe, der sammen med Fairtrade Mærket og Just Fair er gået ind i projektet, hvor de køber kaffe direkte fra andelsselskaberne og dermed springer over mellemmanden.

”De her landmænd laver noget af verdens bedste kaffe, og det synes vi, at de fortjener en hæderlig betaling for. De gamle farmere har ingen til at tage over efter dem, fordi de unge ikke kan se en fremtid i familielandbruget og ville ind til byen i jagten på drømmen om iPads og smart mærketøj,” fortæller Lars Aaen, der er brandmanager i Peter Larsen Kaffe.

LÆS OGSÅ Mere Fairtrade i indkøbskurven

Uddannelse 3-dobler produktion

Ved at købe råvarerne direkte gennem landmændenes egne andelsselskaber går overskuddet direkte til landmanden, og de får mulighed for at investere en del af overskuddet i udvikling af produktionen og uddannelse af de enkelte landmænd.

”Netop uddannelse er et af de helt store områder, hvor man virkelig kan gøre en forskel. Et træ hernede giver normalt omkring 3 kg kaffe, men ved hjælp af uddannelse af den enkelte landmand kan vi få træet til at give bare 10 kg. Det er altså mere end tredobling i effektiviteten, og så bliver det pludselig meget mere interessant at være kaffeproducent,” forklarer Lars Aaen.

Dermed er andelstanken, der giver landmanden kontrol over en større del af værdikæden, med til at udvikle kaffeproduktionen i Kenya. Og mange ser nu igen landbrugssektoren som et af de helt store vækstområder med masser af potentiale for udvikling.

Danida: Kopier andelsmodellen til hele landbruget

Regeringen i Kenya har udset landbruget til at være vækstmotor for udvikling. Men sektoren er lige nu kendetegnet af ineffektivitet og et generelt lavt vidensniveau fortæller Joe Okudo, der er projektleder på den danske ambassade i Nairobi:

”Vi håber, at projektet vil sprede vingerne, så vi kan udbrede modellen til andre dele af landbruget, der er den største arbejdspladsskaber i Kenya. Det er et fuldstændigt afgørende område for udviklingen i områderne uden for de store byer.”

Danida ser derfor et stort potentiale i at oprette lignende partnerskaber mellem kenyanske og danske virksomheder, hvor andelstanken ofte er en integreret del af virksomhedskulturen.

LÆS OGSÅ Indkøb i Kenya: Forbrugerne klar til at spendere

Andelsformand: Succes spreder sig som ringe i vand

Tilbage i Othaya er det lykkedes for 75-årige Francis Macharia at firdoble udbyttet fra sine 200 træer ved hjælp af simpel uddannelse inden for pleje af træer og viden om sprøjtemidler. Og det gælder for samtlige de godt 1600 landmænd, der er medejere af andelsselskabet, fortæller formanden for Othaya Farmers Cooperative, Newton Ndiritu:  

”Når den ene landmand kan se, at naboen med sin uddannelse pludselig kan høste meget mere og i en bedre kvalitet, som han får bedre betaling for. Så bliver han selvfølgelig også interesseret i at uddanne sig og tage del i den positive udvikling.”

Foodculture.dk var inviteret til Kenya af Peter Larsen Kaffe, Fairtrade Mærket og Just Fair.

 


Tagget med Fødevaresikkerhed, Landbrug