Bananer, sukker og kaffe med Fairtrade Mærket kommer oftere i indkøbskurvene i de danske supermarkeder. Derfor er omsætningen steget med 13,4 pct. fra 2012 til 2013, fortæller Kristian Jessen, kommunikationschef i Fairtrade Mærket:

”Med Fairtrade kan forbrugeren virkelig mærke at de hjælper, og det får på en eller anden måde bananen, kaffen eller chokoladen til at smage ekstra godt. Det er faktisk noget, vi danskerne er rigtig gode til. For mange af os vil rigtig gerne være med til at købe nogle mere fornuftige produkter, der giver mening hele vejen gennem forsyningskæden og ud til den enkelte bonde.”

LÆS OGSÅ Unge er vild med Fairtrade

Behov for troværdige mærker med klare budskaber

Ifølge Marianne Gregersen, forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer, er en af forklaringerne på succesen, at der aldrig før har været så meget mediefokus på fødevarer og bevidste forbrugsvalg:

”Forbrugeren er ramt af en form for ’information overload’. Det øger behovet for tydelige mærkningsordninger, hvor forbrugeren hurtigt kan afkode, hvad et fødevareprodukt står for. Her er Fairtrade Mærket blevet en kvalitetsmarkør, som forbrugerne læner sig op ad.”

Tillid er ifølge Marianne Gregersen afgørende for, hvilke mærker forbrugerne tager til sig. At Fairtrade Mærket er velkendt og troværdigt viser også den seneste markedsanalyse fra Landbrug & Fødevarer. Her ligger kendskabsgraden på 85 pct., mens 83 pct. af danskerne finder mærket troværdigt.

LÆS MERE Forbrugere: Samfundsansvar må ikke koste en krone

Fair pris giver mulighed for udvikling

I Kenya er James Kimondo, der er direktør i et mindre andelsselskab for Fairtrade-certificerede kaffeproducenter, glad for, at bønderne med Fairtrade-ordning er sikret en rimelig indtjening.

”Stærke indkøbere har presset de små bønder så meget på prisen, at de nærmest ikke kunne tjene penge på deres produktion. Med en fair pris kan vi sikre en bedre indtjening og løfte levestandarden for alle vores landmænd.”

Ud over at være sikret en fair pris for kaffen, får Fairtrade-bønderne hvert år en bonus, som de kan investere i at udvikle produktionen eller sociale projekter i lokalområdet.

 


Tagget med Bæredygtighed, Forbrug, Mærkning