”Jeg er klar over, at med dette indlæg vil jeg blive dømt til stening på et lille italiensk torv af en flok husmødre. Det må jeg tage med,” indleder 32-årige Thomas Alcayaga et indlæg på sin blog MadetMere.dk, inden han fortsætter med en opskrift på Spaghetti Carbonara, der ikke er helt efter bogen.

Thomas Alcayaga har haft sin blog i 2 år, og er en af de madbloggere, der mener, at indholdet på mange madblogs har nogle kvaliteter, som journalisters arbejde ikke har.

”Journalister er jo bundet af at skulle være objektive, hvor bloggere i høj grad er subjektive og skriver om det, de brænder for. Det mener jeg, gør indholdet på madbloggene mere oprigtigt,” siger Thomas Alcayaga. 

Han er også blandt de 46 pct. af danske madbloggere, der mener, at deres indhold er på niveau med eller ligefrem bedre end det danske journalister og kommunikatører leverer. Det viser en ny undersøgelse af danske madbloggere lavet af foodculture.dk og distribueret af kommunikationsnetværket mad+medier.

Madbloggere vinkler ikke

Ifølge Dorthe Chakravarthy, der er journalist og indehaver af kommunikationsvirksomheden MADKO, er det dog spørgsmålet, hvilket niveau, madbloggerne er bedre end, for danske madbloggere laver ikke journalistik, men ofte noget, der minder om. Deres rolle er derfor lidt en udefineret størrelse i det offentlige rum.

”Mange madbloggere har en fødevarerelateret baggrund og er super kompetente, når det kommer til indholdet, men mange madbloggere vinkler jo ikke deres historier. De bedriver ikke journalistik,” påpeger Dorthe Chakravarthy.

”Blogverdenen er jo ikke journalistik. Som journalist undersøger og interviewer man. Man har nogle kilder, og man problematiserer på en anden måde. Der er lidt mere et udgangspunkt end ”i dag skal det handle om asparges”, siger Dorthe Chakravarthy. 

LÆS OGSÅ Danske madbloggere er hobbyentusiaster

Grænserne er udviskede

Morten Skovsgaard, der er lektor i journalistisk på Syddansk Universitet og har forsket i journalistikkens etik, mener også, at bloggernes rolle er uklar.

”Madbloggere er et godt eksempel på, hvordan grænserne imellem journalistik og alt andet bliver udvisket. Laver madbloggerne journalistik? Det kommer an på, hvordan man definerer det,” siger Morten Skovsgaard.

Ikke bange på læsernes vegne

Ud fra hans kendskab til politiske blogs, er han ikke bange for at brugerne bliver ført bag lyset.

”En bærende forskel er kildekritikken, hvor der er nogle andre krav til journalister. Og selvfølgelig skal folk være opmærksomme, men jeg har svært ved at se, at der er noget etisk problem i det, for når brugerne følger bloggerne over tid, lærer de dem at kende og så kommer det frem, hvad de står for. Brugerne er ikke dumme og gennemskuer det her over tid,” siger Morten Skovsgaard.

Han medgiver dog, at det ikke udelukker problemer i enkelte blogindlæg. Derfor bør bloggere også i videst muligt omfang henvise til undersøgelser og valid viden, som bakker deres pointer op.

Blogger: En blog er en åben webbaseret dagbog

Julia Lahme er selv livsstilsblogger og ejer en kommunikationsvirksomhed. Hun forstår udmærket problemstillingen.

”Problemet er jo at blogverdenen ikke har besluttet sig for, om en blog er et journalistisk medie eller om det er en egen ting. I min optik er en blog en åben webbaseret dagbog, og dermed er spørgsmålet ikke så relevant,” siger Julia Lahme.

Bloggen er dronningen af sociale medier

Af samme grund kan blogs ifølge Julia Lahme bidrage med uvurderligt indhold, som journalister ikke kan. Eksempelvis at involvere læserne i højere grad.

”Jeg læser latterligt mange blogs hver dag, og blogs kan hæve sig over det niveau en journalistisk artikel kan levere. En blog er dronningen inden for sociale medier og hører ikke sammen med aviser. Hvis du er på facebook, instagram og lign. er der andre der ejer platformen. På en blog kan du selv indrette dit eget rum ved at sætte tonen, stilen og indholdet,” siger Julia Lahme.

Ikke noget etisk kodeks for madbloggere

Ifølge Rasmus Holmgård, partner og medstifter af mad+medier, findes der ikke noget officielt etisk kodeks eller andre formelle retningslinjer for madbloggere, foruden dem, der gælder for alle medier generelt.

"Madbloggerne er deres egne, og selvstændigheden er nærmest en del af mediets dna. I fraværet af en egentlig klub eller forening for madbloggere, er der aldrig blevet lavet nogen regler, som alle er enige om. Det ville næppe heller blive let, men hvis nogen har behov for en større forståelse for, hvordan man navigerer i den medieetiske sump, er det et tema og en diskussion, som mad+medier meget gerne vil hjælpe på vej."


SE OGSÅ TV 
Mød to madbloggere