Portionerne bliver mindre og det gør madspildet også. Danskerne køber mere dansk, og så skal alt være så bæredygtigt som muligt. Det er nogle af tendenserne for 2016, viser den nye analyse Fødevaretrends 2016 fra Landbrug & Fødevarer, der dermed peger på, at det ikke er nye dybe tallerkener, der bliver opfundet i 2016. Snarere at tendenser, der allerede er søsat, bliver forstærkede.

Få overblik over madtendenserne i 2016 nedenfor

Nine Preus, der er sociolog og seniorkonsulent Landbrug & Fødevarers analyseafdeling, forklarer forbrugernes stigende bevidsthed om bæredygtigt forbrug som en reaktion på en række globale udfordringer:

”Det er blandt andet en reaktion på den økonomiske krise og de mange historier i medierne om CO2 og global opvarmning, og så udfordringen med at brødføde et stigende befolkningsantal. Det er med til at øge bevidstheden om bæredygtighed. Vi har i nogle år set det inden for blandt andet vedvarende energi, og nu rykker fokus videre til fødevarer, hvor der er stigende bevidsthed om optimal udnyttelse af ressourcer, så vi undgår at frådse med værdierne,” siger hun.

Vi og resten af verden kan ikke få nok af sundhed

I 2016 vil der komme endnu flere af de såkaldte foodies, der går meget op fødevarer og madlavning, men mange af det kommende års madtrends, som for eksempel et ønske om rene og ægte fødevarer, er ifølge Nina Preus et udtryk for, at der generelt er stor interesse for sundhed – ikke kun i Danmark men også i resten af verden. Det ser hun som en reaktion på, at flere lider af overvægt og andre livsstilssygdomme.

”Forbrugerne er derfor blevet mere og mere opmærksomme på madens betydning for en sund og levedygtig krop, og flere ser mad som en måde ikke bare at vedligeholde kroppen, men også til at få større livskvalitet gennem sund og nærende mad,” forklarer hun.

Trendsætteres adfærd er et vink med en vognstang

Selvom analyser af trends først og fremmest siger noget om en mindre gruppe menneskers adfærd, nemlig trendsætterne, så er det et vigtigt pejlemærke for, hvordan større grupper af forbrugere kommer til at spise, handle og prioritere i fremtiden, mener Nina Preus:

”Gruppen af trendsættere var f.eks. de første til at købe økologiske produkter, og nu går over en tredjedel af forbrugerne i Danmark altid eller ofte efter økologiske varer. Derfor er det en spændende gruppe at kigge nærmere på. Hos denne gruppe fylder tanken om et bæredygtigt forbrug rigtig meget, og der er god grund til at tro, at det er noget, der vil fylde mere og mere hos danskerne fremover,” forklarer hun

 8 vigtige fødevaretrends i 2016